Hlavní obsah

Recenze: Dánové dokážou zaujmout svět. Po Rodinné oslavě a Honu se Vinterberg vrací do Komuny

Právo, Věra Míšková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dánský režisér Thomas Vinterberg, jehož film Komuna vstupuje do českých kin, byl se svým krajanem Larsem von Trierem a s několika dalšími zakladatelem manifestu Dogma 95. Hlásali v něm návrat k jednoduchosti filmu, zbavení se postprodukčních úprav a soustředění se na postavy a příběh.

Foto: Film Europe

Trine Dyrholmová a Ulrich Thomsen jako manželé v Komuně.

Článek

Položili tehdy základy toho, že dánská a obecně severská kinematografie dnes dokazují, že i malé země mohou domácí tvorbou zaujmout svět – silným příběhem a osobitým filmařským stylem.

Svůj první film natočil dnes sedmačtyřicetiletý Vinterberg v šestnácti letech, o tři roky později se stal nejmladším studentem Dánské filmové školy a už v roce 1998 získala jeho Rodinná oslava Cenu poroty na festivalu v Cannes. Předposlední Hon o učiteli obviněném ze zneužívání malé holčičky (s vynikajícím Madsem Mikkelsenem v hlavní roli) se stal Evropským filmem roku. Letos na Berlinale představil Komunu, za kterou dostala představitelka hlavní role Trine Dyrholmová Stříbrného medvěda za nejlepší ženský herecký výkon.

Vinterberg se v tomto filmu vrací do sedmdesátých let minulého století, kdy byly v jeho zemi v módě komuny, tedy společné bydlení několika rodin či párů v jednom domě. K tomu přemluví slavná televizní moderátorka Anna svého muže Erika a začnou žít i s dcerou Frejou společně s dalšími lidmi. Idea láskyplného společenství, spolužití, zábavy a sdílených radostí i starostí se zprvu naplňuje, víceméně intelektuální skupina lidí respektuje pravidla takového soužití.

To ale postupně začíná dostávat trhliny, které se pak dramaticky zvětší, když si Eric najde mladou milenku a Anna – aby dostála svému snu – souhlasí s tím, že i ona se do komuny přistěhuje…

Vinterberg je výborný vypravěč. Své postavy buduje s citem a pochopením pro lidské vlastnosti a pro přesné, přitom nejednoznačné vystižení povah a charakterů. Jeho lidé vyzařují onu v nejlepším slova smyslu sousedskost, s níž přistupují k divákům, takže je velmi snadné si k nim vytvořit takřka osobní vztah.

Stejně dobře scenárista a režisér v jedné osobě (na scénáři tradičně spolupracuje s Tobiasem Lindholmem) dokáže vystihnout a přenést do filmu atmosféru konkrétní doby a prostředí, takže divák v příběhu zároveň poznává předměstí Kodaně sedmdesátých let se všemi atributy, které k tomu patří.

Jeho film je jednoduchý, přímočarý, a i když se v něm nestane nic závratně dramatického, vede své hrdiny příběhem tak, že dokáže vzbudit přinejmenším zvědavost, chvílemi i napětí, k jakému vyústění je dovede.

Trine Dyrholmová, která hrála už v Rodinné oslavě a dnes patří k předním dánským herečkám, dostala v Berlíně ocenění plným právem.

Její Anna je žena silná i zranitelná zároveň a především naprosto uvěřitelná. Velmi dobrým partnerem je jí Ulrich Thomsen v postavě Erika, muže v onom věku a životní situaci, kdy se navzdory kladnému vztahu k manželce nedokáže vzdát mladé milenky, která sice v mnoha směrech nesahá jeho ženě po kotníky, ale symbolizuje pro něj druhou mízu, nový začátek.

Komuna sice svým intimním příběhem nemá sílu Honu, který vedle osobní situace konkrétního člověka výtečně rozebral i jeden z palčivých společenských problémů současnosti a měl i detektivní charakter, ale přesto je to jeden z těch filmů, které stojí za to vidět, a do Vinterbergova vyprávění o době, situaci a příběhu několika lidí se ponořit.

Komuna
Režie: Thomas Vinterberg, hrají: Trine Dyrholmová, Ulrich Thomsen, Lars Ranthe a další.Dánsko 2016, 111 min.

Celkové hodnocení: 75 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám