Hlavní obsah

RECENZE: Budko, budko, kdo v tobě přebývá

Právo, Jiří P. Kříž

Obraz situace po totálním výpadku zdrojů energie, kterému se říká blackout, přinesli do budějovického Jihočeského divadla Olga Šubrtová a Martin Glaser. Nic nemožného. Zatím nejdelší výpadek postihl v únoru 1998 Auckland na Novém Zélandu. Trval pět týdnů, naštěstí jen pro šedesát tisíc obyvatel.

Foto: Právo - Jiří P. Kříž

Věra Hlaváčková (Hedvika), Petr Šporcl (Jaroslav), Viktor Limr (Roman)

Článek

Ke katastrofě blíž měly blackouty třeba na severovýchodě USA a v části Kanady (50 miliónů lidí, 60 hodin, 2003) nebo v Indii (670 miliónů, 8 hodin, 2012). Podle Šubrtové a Glasera v jejich Blackoutu je ale výpadek totální a trvá skoro dva měsíce.

Situace v jejich velice dobře napsané hře se stává kritickou. Vypadávají postupně všechny zdroje ekonomiky, informací. Města se stávají smetištěm. Lidé začínají rabovat. Pak i vraždit. Kdo může, utíká na venkov. Civilizační slupka opadává, spořádaní obyvatelé se mění v bestie. Návrat k zákonům tlupy je rychlejší, než bychom předpokládali.

Autoři – dramaturgyně a režisér, který se Blackoutem loučí s Jihočeským divadlem, protože byl ustaven do funkce generálního ředitele brněnského Národního divadla, a na jeho místo šéfa činoherního souboru v Českých Budějovicích nastoupila Jana Kališová – napsali modelový příběh, jenž přes všechnu zkratkovitost v odhadech působí věrohodně a uvěřitelně.

Manželé Roman a Hedvika (Viktor Limr, Věra Hlaváčková) nalézají svou oddechovou maringotku v lesích již obsazenou starší dvojicí (Petr Šporcl, Bibiana Šimonová). Postupně do té budky na kolečkách dorazí ještě jejich syn se svou dívkou (Jan Hušek, Tereza Vítů), milenecká dvojice, které synek chatku bez vědomí rodičů prodal (Jiří Suchý z Tábora, Pavel Oubram) a kriminálník Václav (Tomáš Drápela). Mrzne a začíná zápas o životní prostor.

Groteskní thriller začíná nešťastným zabitím jedné z postav při potyčce. Pak už následuje série logice se vymykajících činů a jednání. Stupňuje se kořistnost i zoufalství. Přibývají další mrtví nebo nezvěstní…

Místo zbylo i na psychologizování: mimořádná situace přináší krize, samozvané vůdce, vzpoury, boj o přežití, doslova o holý život.

S výjimkou Šporcla, jehož Jaroslava pohřbí hned v úvodu inscenace, je Blackout napsaný pro herce, které autoři dobře znají a nabídli jim dobré příležitosti k vyniknutí. Každé postavě na chvíli poskytli příležitost k dominanci. Největší asi přece jen Tomáši Drápelovi v roli sígra bez skrupulí. Návyky z lochu a bezcit umí vytěžit beze zbytku.

Příběh Blackoutu není hrůzný ani děsivý, pádí vpřed groteskně. Ale ani trochu není možné podcenit jeho varovné tóny. Je to český příspěvek k tématu, jak usilovně spěje člověk ke konci civilizace, je vtíravý a naléhavý. Veselo vám při odchodu z divadla nebude.

Olga Šubrtová, Martin Glaser: Blackout
Režie Martin Glaser, dramaturgie Olga Šubrtová, scéna Pavel Krejčí, kostýmy Tomáš Kypta. Česká premiéra 10. ledna 2014 v Jihočeském divadle České Budějovice.

Celkové hodnocení: 80 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám