Hlavní obsah

Praha jedná o pravidlech pro filmaře, za kolik mohou točit v centru

Právo, Jana Šprunková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Filmaři netočí v České republice už tolik filmů jako dříve. Centrum Prahy je ale v permanenci stále více. Například loni se na území první městské části natočilo 136 filmů a reklam a 60 dokumentů, což je asi dvakrát víc než rok předtím. Praha 1 si tedy nemůže stěžovat, že by o její zákoutí a památky ztráceli producenti zájem. Ale stěžuje si.

Článek

Vedení radnice vadí, že za ústrky, které musejí obyvatelé míst, kde se točí, strpět, platí producenti málo peněz.

„Například místní poplatek zůstal stejný od roku 1990 a činí deset korun z metru za den pro město a stejnou částku dostává technická správa komunikací,“ konstatoval místostarosta Karel Koželuh (SNK ED). Z těchto poplatků za filmování proudí do obecní kasy ročně až 3,5 miliónu korun.

Zvláštní kapitolou je natáčení na Karlově mostě, kde je pevná taxa 260 tisíc korun. Není to ale vše, co čtvrť z filmování má. Producenti přispívají také do tzv. fondu bezpečnosti, ze kterého Praha 1 přilepšuje na vybavení policistům a strážníkům. Záleží ale jen na libovůli filmařů, zda něco dají. Vloni do fondu přiteklo 435 tisíc korun. Do kapsy sáhla jen desetina producentů.

Podle starosty by metropole neměla fungovat jako laciné exteriéry

Podle starosty Prahy 1 Petra Hejmy (ODS) by měly za natáčení platit méně společnosti, které přiznají, že se děj odehrává v Praze, za akční filmy by se účtovalo naopak víc. „Metropole by neměla fungovat jako laciné exteriéry,“ tvrdil Hejma.

Včera zařadil zpátečku. „Nechceme ovlivňovat natáčení a nahlížet do scénářů. Nepřejeme si nic jiného než jasná a transparentní pravidla,“ řekl. Praha 1 údajně nepovolila natáčení jen jedné reklamy na Karlově mostě, a sice na cigarety pro jihovýchodní Asii.

Podle pravidel, jež by měla vzniknout do června, by měly být stanoveny poplatky za omezení, které natáčení přináší. Na jejich vytvoření se má podílet i Asociace producentů v audiovizi (APA), která zastupuje zhruba 95 procent filmařů točících v ČR.

„Mělo by být jasné, kdy, co a za kolik je možné v Praze 1 točit,“ řekl předseda představenstva APA Pavel Strnad. Podle členky APA Moniky Kristlové je pražský systém zpoplatňování za zábor unikátní a nikde jinde není.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám