Hlavní obsah

Poutavý jazzový příběh z válečného Berlína

Právo, František Cinger

S maličko vypůjčeným názvem Léta pod psa, připomínajícím Vieweghovy příběhy z časů normalizace, se Stanislav Dvořák naprosto svébytně vydává do doby nacistické okupace.

Foto: Arhiv nakladatelství

Stanislav Dvořák: Léta pod psa

Článek

Na žádný knižní titul neexistuje copyright, takže není co vyčítat. Navíc název vystihuje příběh mladičké pražské úřednice Věry Slavíkové, která se hrou osudu ocitne v Berlíně jako totálně nasazená. Dvořák jí vybral rodinu průmyslníka Schliemanna, zbohatnuvšího na vojenských zakázkách, kde hlavní slovo měla maličko hysterická paní Traudl.

Věra se dokáže dívat kolem sebe a hledat oporu pro vykořeněný život. Nachází ji v kamarádkách, které jí pomohou schovat uprchlého vězně, především však v lékárníkovi Bodenovi, který představuje „lepší Německo“, člověka nenakaženého rasistickými názory NSDAP.

Foto: Arhiv nakladatelství

Stanislav Dvořák: Léta pod psa

Je Dvořákovou zásluhou, že příběh Věry, dívky, která má ráda hudbu a zvláště jazz, připomíná dobu vzdálenou naprosto věrohodně.

Je kouzlem literatury, že nejdůležitější je postupně odhalovaný lidský charakter a obraz překonávání překážek, které život přináší. V případě novely Léta pod psa je to těžší v tom, že autor musí respektovat historickou pravdu.

Poutavě napsaný příběh připomíná, že není ani tak důležitá doba, v níž jeho literární hrdinové žijí, jako spíš životnost postav. V případě Věry spojená s touhou dostat se zpátky domů.

Celkové hodnocení: 85%

Stanislav Dvořák: Léta pod psa

Akcent, 162 stran, 200 Kč

Celkové hodnocení: 85 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám