Hlavní obsah

Poutavé taneční Putování Evropou

Právo, Vladimír Říha

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Patří k tradici Letních slavností staré hudby, pražského festivalu hudby 16. a 17. století, že končí vždy tanečním představením. Tak se vedle hudby dostává ke slovu i barokní tanec, což je vzhledem k málo zachovaným choreografiím a svědectvím vždy unikátní záležitost.

Článek

Jedenáctý ročník festivalu si pozval u nás již známý francouzský soubor La Compagnie L’Eventail, který v choreografii Marie-Geneviéve Masséové uvedl v neděli ve zcela zaplněném Divadle Hybernia představení Putování Evropou. Letitou českofrancouzskou spolupráci potvrzovala i hudební účast našeho Collegia 1704, vedeného Václavem Luksem.

Choreografka připravila čtyři scény, jež nás přenesly do čtyř zemí v 17. století – Francie, Anglie, Německa a Itálie. Na hudbu skladatelů těchto národů (hlavně Lully, Purcell, Rosenmüller a Vivaldi) vytvořila Masséová se svým souborem čtyři scény ukazující přísnou etiketu na dvoře Krále Slunce, drama anglických dobových, hlavně námořních tanců, nostalgii německého dvora a svět benátského karnevalu.

Herectví i tanec

Bez delší přestávky hrané představení oživilo jak staré choreografie, které zůstaly zachovány, tak hlavně dalo choreografce možnost je podle zachovaných svědectví dotvořit. Více volnosti měla právě v italské a anglické scéně, kde se tanečníci souboru v dobových kostýmech mohli projevit i herecky.

O výbornou úroveň večera se postaral i Luksův soubor, jehož doprovod v téměř dvouhodinovém představení byl právě vzhledem k použití autentických nástrojů úctyhodný.

Tradiční organizátor festivalu Collegium Marianum téma letošního ročníku Zrození virtuozity v závěrečném i ve všech osmi předcházejících koncertech realizovalo na výtečnou a postaralo se o kvalitní ročník s mnoha objevy – třeba českého Vivaldiho, skladatele Františka Jiránka v úvodním koncertu festivalu.

Reklama

Související články

Becket: Začal jsem milovat čest boží

Becket aneb Čest boží Jeana Anouilha má štěstí na znamenité herce, kteří vytvářejí ústřední dvojici nejprve kumpánů, později protivníků na život a na smrt:...

Výběr článků

Načítám