Hlavní obsah

Po revoluci se zrodil prosperující aukční trh

Právo, Peter Kováč

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nejvýraznější změnou v oblasti výtvarného umění bylo po pádu komunistického režimu vytvoření aukčního trhu s obrazy.

Foto: ČTK

Dražba obrazu Františka Kupky Élevation (Výšky) v aukční síni 1. Art Consulting Brno-Praha v roce 2007 - tehdy dosažená cena 22,1 miliónu Kč je českým aukčním rekordem.

Článek

 Jeho vznik ovlivnilo svobodné podnikání, které poměrně rychle vytvořilo vrstvu bohatých klientů, a restituční zákony, na základě kterých se do vlastnictví původních majitelů vrátila zabavená umělecká díla, především z expozic Národní galerie v Praze a Moravské galerie v Brně.

Postupně vzniklo asi patnáct aukčních síní, které se i na malém trhu dobře uživí. Od února do června a od září do prosince se aukce v Praze konají prakticky každý víkend a obrat se pohybuje od 20 do 50 miliónů korun za jednu aukci. Ze zahraničních aukčních domů přímo působí v ČR pouze pobočka vídeňského Dorothea.

Obrazy jsou lákavou investicí

Mezi sběrateli byl od počátku zájem o český kubismus, zejména o malíře Josefa Čapka (rekord na českém trhu 12 miliónů korun Kč bez aukční přirážky padl v roce 2007) a Emila Fillu (rekord 11 miliónů korun z roku 2008). V posledních pěti letech se dobře prodává český surrealismus a imaginativní umění: Toyen (rekord 20 miliónů z roku 2009) a Josef Šíma (rekord 14,6 miliónu z roku 2008). Docenění se dočkal i klasik abstrakce František Kupka, jehož obraz Élévation (Výšky) z roku 1938 s vydraženou cenou 22 100 000 Kč je od roku 2007 dosavadním českým absolutním rekordem.

Povzbuzením pro český trh byla i pařížská aukce Bretonovy pozůstalosti v roce 2003 (firma CalmelsCohen), která ve světě napomohla tržnímu zhodnocení Toyen a Štyrského a také aukce firmy Sotheby’s v Londýně, zejména dražba českých kubistů ze sbírky Milana Heidenreicha na jaře 1997.

Obrazy zůstávají i za současné finanční a ekonomické krize lákavou investicí. Padají nové a nečekané rekordy. Jen za první pololetí letošního roku sběratelé v Česku utratili za umělecká díla na aukcích přes 300 miliónů korun a v září se za jediný víkend v Praze prodaly obrazy a kresby za sto miliónů korun. Negativním rysem prosperujícího aukčního trhu je značné množství falzifikátů klasiků českého malířství a faktická právní nepostižitelnost jejich padělatelů.

***

Martin Kodl,

majitel aukční galerie Kodl

Foto: Peter Kováč, Právo

Martin kodl, majitel aukční galerie Kodl

 Byl jsem u zrodu prvních pražských aukcí.

V srpnu 1989 jsme založili aukční síň Antikva Nova Praga, která tehdy mohla fungovat jen jako přidružená výroba při ONV v Hradištku pod Medníkem. Duší podniku byl dnes velkopodnikatel Lubor Červa a Jiří Pavel, bratr spisovatele Oty Pavla. Současně konkurenční aukční síň budoval v Praze i Jiří Tichý, ale nám se podařilo udělat historicky vůbec první aukci už v říjnu 1989. Dodnes na atmosféru zaplněného velkého sálu na Žofíně nezapomenu. Lidé tleskali a nesmírně nám fandili.

Dražší díla kupovali jen zahraniční diplomati. Dnes je to víc o penězích, ta euforie se z toho vytratila. Musím se přiznat, že první aukce jsem se bál. Pořád se nám mohlo stát, že nás zavřou za neoprávněnou finanční spekulaci, což byl za komunismu trestný čin. Můj otec byl velký sběratel a vždycky mi říkal, že české obrazy budou tak cenné, jak bohatí u nás budou lidé. Každou další aukcí se přesvědčuji o tom, že měl pravdu.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám