Hlavní obsah

Opera Spor bohů je událostí českokrumlovského festivalu

Právo, Vladimír Říha

Třetí víkend 16. ročníku hudebního festivalu Český Krumlov začal událostí, která potěšila všechny příznivce barokní opery. Po loňské festivalové premiéře s Pergolesiho aktovkou Služka paní využil festival ve čtvrtek a v pátek opět unikátní prostor barokního zámeckého divadla a s podobným týmem inscenátorů jako loni sáhl k barokní opeře Itala Antonia Caldary Spor bohů (La Contesa dei Numi).

Článek

Oslavné dílo na habsburského císaře a českého krále Karla VI. z roku 1723 je o 10 let starší než loni uvedený Pergolesiho titul a není komickým dílem, nýbrž typickou dobovou alegorií na vladařské ctnosti. V rozvláčném ději sporu bohů na Olympu o vlastní důležitosti se nakonec v závěru pod vlivem Jupitera všichni kloní nehistoricky před Karlem VI. a jeho trůnem.

Režisér Francouz Laurent Charoy se soustředil na vystižení barokní gestiky a deklamace v sošných postojích hlavních šesti postav v nádherných kostýmech Christopera Vinze. Jednotlivé árie plné koloraturních kudrlinek zvládal nejlépe argentinský basista žijící ve Švýcarsku Lisandro Abadie jako Jupiter, bezkonkurenční hvězda inscenace, jejíž projev byl školou barokního zpěvu i herectví.

Z ostatních rolí vyzvedněme naši Marii Fajtovou jako Apolla, skvělým obohacením jinak statického děje byly baletní vložky v choreografii Andrey Miltnerové, zároveň jedné z tanečnic. Hudebně stálo nastudování na Janě Semerádové a jejím souboru Collegium Marianum. Ten v rozšířené sestavě a kostýmován exceloval zejména ve zmíněných mezihrách, kdy Semerádová vložila do skladby i některé tance od J. B. Lullyho.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám