Hlavní obsah

Normal je film s atmosférou, ale bez napětí

Novinky, Stanislav Dvořák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

S velkým očekáváním vstupuje do kin Normal režiséra Julia Ševčíka, avizovaný jako "ostrá podívaná" a thriller, kterým se po letech do filmu vrací Dagmar Havlová. Hlavní postavu masového vraha ztvárnil Milan Kňažko.

Článek

Normal vznikl podle skutečného případu německého masového vraha z 30. let Petra Kürtena známého jako "upír z Düsseldorfu" (ve filmu se z neznámých důvodů jmenuje Kurten bez "ü"). Režisér si sám napsal scénář a film pojal jako atmosférické retro, které má spojovat "napínavý příběh s elegancí 30. let."

I když povyk kolem filmu je postaven hlavně na Dagmar Havlové, ve skutečnosti se herečka na plátně moc často neobjevuje a její role nepatří k nejvýraznějším. Silnější je Milan Kňažko v roli zrůdy, která zabila osm lidí a dokonce pila jejich krev. Ve vězení se stará hlavně o to, jestli má hezky učesané vlasy.

FOTO: Bontonfilm, Bez zdroje

Kňažko je v některých momentech skutečně démonický a fakt, že je evidentně stylizován do Hannibala Lectera z filmu Mlčení jehňátek, bych nepovažoval za mínus filmu. Silnější i slabší chvíle má Pavel Gajdoš v roli advokáta, který se pro potřeby filmu projevuje snad až příliš divadelně. Slušný je Miroslav Táborský a mladá Zuzana Kajnarová, která ale dostala v podstatě za úkol jen vypadat dobře.

Napětí chybí

Tím se dostáváme k hlavnímu problému filmu -  všechna snaha se soustředila na to, aby to vypadalo dobře (herečky, ulice, domy...), ale "strhující thriller" se vytratil. Uznejme, že pěkné triky předvádí kamera, Normal je obecně vizuálně zajímavý a plný kulis utopených v příšeří. Tajemnou atmosféru skvěle dokresluje hudba s nenásilnými elektronickými prvky (Jan P. Muchow, Goran Trajkovski). Jedna z nejlepších scén je na ní založena. Odehrává se v nevěstinci, kde si Gajdoš s Kajnarovou zatančí psychedelický taneček. Kdyby to byl samostatný videoklip a ne součást celovečerního filmu, nominace na Anděla za klip roku ho nemine.

Normal však neudrží napětí, a to je u kriminálního thrilleru problém. Deset minut s Kňažkem vás příjemně mrazí, dalších deset minut vás čeká nuda. A tak pořád dokola. K žádnému zvratu po 90 minut nedochází (vrah je vězení už od začátku). Výsledkem je vítězství výtvarna a hudby nad příběhem samotným, jakási statická divadelní hra natočená celkem nápaditou filmovou kamerou.

Reklama

Výběr článků

Načítám