Hlavní obsah

Mydy Rabycad: Digitální doba je uspěchaná a chladná

Právo, Jaroslav Špulák

Již v pátek 22. listopadu se česká elektronická kapela Mydy Rabycad představí v pražském Foru Karlín. Z více důvodů to pro ni bude koncert historický. Třeba kvůli tomu, že na něm pokřtí nové album Numbers, nebo proto, že uvede show na české poměry nebývalou.

Foto: Roman Černý

Mydy Rabycad, Nero Scartch vlevo, Žofie Dařbujánová druhá zprava

Článek

Bude to prý set, který si vysnila. Vizuální ztvárnění plánuje nebývalé, na pódiu bude i dechová sekce a vůbec poprvé v její historii ji doprovodí tanečníci. Jako host vystoupí skupina N. O. H. A., kterou Mydy Rabycad považují za stylovou legendu. Vše se bude natáčet a s videozáznamem se pak hodlají prezentovat.

Před vydáním alba Numbers se někteří členové vypravili za svými projekty. Zpěvačka Žofie Dařbujánová vydala jako Zofie Dares minialbum High on Being, klávesista a producent Nero Scartch přidal ke svému sólovému debutu Piece Of My Life (2015) dva singly a bubeník Tomáš Konůpka poslal s projektem Android Asteroid do světa album Amoeba.

„Práce v Mydy Rabycad je specifická. Skladby jsou výsledkem symbiózy hudebníků i jejich rozličných názorů a talentů. Vzniká z toho cosi originálního. Ve vedlejších projektech klademe větší důraz na texty, osobní vkus a radost, kterou nám přinášejí,“ prozradil Právu Nero Scartch.

„Nebyli jsme dohodnuti, že se do nich pustíme v jeden čas. Prostě to tak přišlo. Já nad sólovkou přemýšlela už delší dobu. Předsevzala jsem si, že ji vydám do svých pětadvaceti let, což jsem splnila. Především jsem však usoudila, že pro ni nazrál čas,“ řekla Dařbujánová.

Numbers přináší osm skladeb, z toho tři instrumentální. „V kapele jsme si vždy zakládali především na výsledku, víc než na vlastním umu a touze předvést se. Žofka k tomu na této desce došla také. Instrumentální skladby jsou na ní tedy proto, že fungují lépe, když v nich není zpěv,“ vysvětil Nero Scartch.

V úvodní skladbě Mantra byl původně melodický nápěv bez textu, který v demoverzi nahráli Dařbujánová a Nero Scartch. Nakonec do studia pozvali operního pěvce Benjamína Hájka a nechali part nazpívat jeho. V závěrečné End Credits je zase sborový zpěv, který odsunul ten sólový melodický, s nímž se počítalo v první fázi vzniku kompozice.

„Skladby na albu spojuje téma digitální doby, ve které žijeme, to, jak se v ní cítíme, jak je uspěchaná a chladná. Nejdřív jsme vymysleli název alba a teprve potom začali skládat písně. Děje se nám to tak často, na nosný nápad navěšujeme další,“ sdělila Dařbujánová.

„Technologie nám samozřejmě slouží a dají se skvěle využít. Děláme to ostatně i při skládání a produkování písní. Nic se ale nesmí přehánět. V textech to glosujeme a přidáváme vlastní pocity, aniž bychom kohokoliv soudili,“ doplnil Nero Scartch.

Kapela Mydy Rabycad vstoupila v roce 2013 na scénu s albem Let Your Body Move jako electroswingová. Na deskách Glamtronic (2015), M. Y. D. Y. (2017) i Numbers se ale od tohoto žánru posunula. Každá má navíc jiný sound.

„Dnes ve své tvorbě nevnímáme hranice. Je přirozená. Přijde hudební nápad, na němž začneme pracovat, přidáváme k němu další vrstvy a hledáme konečný tvar, který se nám zalíbí natolik, že jej budeme považovat za hotovou skladbu. Nebereme ani ohled na to, jaký je poměr živých a elektronických nástrojů. Buď se nám zvuk skladby líbí, anebo ne,“ vysvětlil Nero Scartch.

Dodal, že je málo pravděpodobné, že by se kapela vrátila k electroswingu. Nicméně než začala vznikat deska Numbers, i jeho nové uchopení bylo prý nějaký čas ve hře.

Zahraniční koncertování letos Mydy Rabycad kvůli natáčení alba omezili. Vystoupili jen v Jižní Koreji a Belgii. Na příští rok mají ale mimo jiné v plánu americké turné. A také české, protože na své zdejší fanoušky nezapomínají.

Může se vám hodit na Seznamu.cz:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám