Hlavní obsah
Americký herec a režisér John Malkovich Foto: Reuters

Moritát s Malkovichem událostí Pražského jara

Přestože se dlouho zdálo, že české publikum vystoupení americké filmové hvězdy Johna Malkoviche na hudebním festivalu příliš nevěří, nakonec byl sál Rudolfina ve čtvrtek zcela plný. Rakouský ansámbl ve vídeňské inscenaci Pekelné komedie spojil scénáristu a režiséra Michaela Sturmingera, orchestr staré hudby Wiener Akademie s dirigentem Martinem Haselböckem a především hlavního protagonistu Malkoviche.

Americký herec a režisér John Malkovich Foto: Reuters
Moritát s Malkovichem událostí Pražského jara

Zastávka v Praze ukázala moderní moritát zcela odpovídající podtitulu Zpověď sériového vraha. To, co opravňuje zařadit představení do hudebního festivalu, je spojení skutečného příběhu rakouského vraha Jacka Unterwegera a hudebních meziher mezi osmi „kapitolami“ knihy, se kterou Malkovich – Unterweger seznamuje příští čtenáře.

Je zcela jedno, že se to odehrává patnáct let po jeho sebevraždě ve vězení, protože celá inscenace je autory chápaná jako absurdní výsměch společnosti, která podlehla Jackově kouzlu a udělala z něho mediální hvězdu.

Jeho oběti zpodobňují dvě zpěvačky sopranistky, Slovinka Bernarda Bobro a Polka Aleksandra Zamojska, majitelky nádherných hlasů, jejichž koloratura při áriích Mozarta, Haydna nebo Beethovena není dotčena ani třeba škrcením vraha.

John Malkovich je pro rozpolcenou postavu Unterwegera ideální. Vysmívá se mediálnímu světu, nakladateli, společnosti, často improvizuje různými aktuálními vsuvkami, rozpráví s diváky v prvních řadách.

Jeho přihrublý anglický projev (překládaný v titulcích), práce s rekvizitami (knihy, podprsenky aj.) a pohyb po jevišti nenechává diváky oddechnout a celek ve spojení s áriemi neštastných operních hrdinek vytváří skvělý večer.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků