Hlavní obsah

Kameraman Christian Berger vymýšlí netradiční způsoby natáčení

Právo, Zbyněk Vlasák

Jedním z hlavních hostů letošní Letní filmové školy v Uherském Hradišti je rakouský kameraman Christian Berger. Podílel se mimo jiné na dvou nejznámějších snímcích svého krajana Michaela Hanekeho – na kontroverzní Pianistce (podle románu Elfriede Jelinekové) a Bílé stuze (vítěz letošního festivalu v Cannes).

Článek

Kromě uvedení své retrospektivy představil také svůj kameramanský vynález – tzv. Cine Reflect Lighting System. Jako prvního ho napadlo opustit stále převládající metodu svícení přímými reflektory.

„Herci jsou jimi zbytečně oslňováni a vystaveni velké teplotě. Neustále je my, kameramani, znásilňujeme, rušíme je v hraní, nemají skoro žádný prostor. Kolem stojí lampy, lidé ze štábu a spoustu krámů. Ruší to v koncentraci. Já na to jdu jinak,“ vysvětloval v Hradišti.

Princip jeho vynálezu je jednoduchý, nenasvěcuje scénu přímo, ale využívá světelného odrazu. Takže například scénu v restauraci může nasvítit reflektorem, který stojí venku na ulici. Na place tedy nejsou kabely, světlo, které dojde k hercům a herečkám, je navíc měkčí, méně agresivní, ale je ho až pětkrát víc.

Metodu poprvé vyzkoušel na Isabelle Huppertové

„Klíčovou roli hraje struktura materiálu, od kterého se světlo odráží,“ říká Berger. Poprvé novou metodu vyzkoušel na letošní laureátce z Karlových Varů slavné francouzské herečce Isabelle Huppertové ve filmu Pianistka.

„Byla dost překvapená, protože z mé strany neviděla žádné velké úsilí, netahal jsem před ní žádné věci a neinstaloval reflektory,“ vzpomíná s úsměvem Berger. „Dost si stěžovala. Bylo z toho hodně povyku. Musel jsem jí promítnout nějaké ukázky, abych ji uklidnil. Slyšela i na to, že pokud bych používal konvenční způsob měkkého svícení, vypadala by jako nějaký produkt v reklamě, jako Chanel. To nechtěla a já ji získal na svou stranu,“ směje se Berger.

Díla a filmy jsou v programu Letní filmové školy

Mimochodem, aby zvýraznil zrzavé vlasy Huppertové, použil jako odrazovou plochu staniol. Do Uherského Hradiště zavítal Berger i se svou manželkou Marikou Greenovou (mimochodem jejich neteř Eva Greenová hrála ve Bertolucciho Snílcích a v bondovce Casino Royale). Mariku si můžete pamatovat z kultovní erotické Emmanuelly nebo z Kapsáře, filmu Roberta Bressona.

Oba snímky jsou v programu Letní filmové školy, stejně jako Bergerovy režisérské pokusy – válečný dokument Etnické Idyly a celovečerní hrané kousky Hanna, milé monstrum, Mýto, Raffl. Ze spolupráce s Michaelem Hanekem festival vybral snímky Utajený, Bennyho video a zmíněnou Pianistku. Na tu bylo při první projekci v Hradišti tak narváno, že se minimálně na padesát zájemců nedostalo.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám