Hlavní obsah

Juraj Jakubisko připravuje snímek z dob Velkomoravské říše

Nejuznávanější slovenský režisér Juraj Jakubisko se chystá natočit další historický film, možná by mohl mít i dvě či tři pokračování. Snímek ponese název 200 roků samoty a divákům přiblíží život v 10. století v dobách Velkomoravské říše. Půjde o jakousi slovanskou epopej, řekl režisér.

Článek

"Jde o magický příběh, který mě nebude svazovat tak, jako mě svazovala kauza Bathory," podotkl. Snímek přiblíží dějiny pohanství a začátek křesťanství, život lidí v dobách Velké Moravy, milující bohy, kteří jim dávali plodnost, bujarost a svobodu. Toho všeho se však s příchodem křesťanství ze své vlastní vůle vzdají a jsou ochotni poslouchat přikázání, která je dělají naprosto nesvobodnými, popsal režisér.

Jakubisko byl jednou z hlavních hvězd letošního ročníku Letní filmové školy (LFŠ) v Uherském Hradišti a právě v tomto městě hledal ve volných chvílích stopy a navštěvoval památky z období Velké Moravy. Domů si prý odváží plnou tašku knížek. "Zase se aspoň posunu dopředu a už teď si připadám o několik století mladší, než když jsem točil Bathory," řekl s úsměvem sedmdesátiletý režisér.

Organizátoři LFŠ letos do programu zařadili zhruba 45 Jakubiskových snímků, a to od těch krátkých studentských a reklamních spotů přes příspěvky k hnutí československé nové vlny až po velkofilm Bathory, jež desetidenní festival zahajoval. Snímek o legendární Čachtické paní vidělo v českých kinech za tři týdny už přes 300 000 lidí a utržil více než 36 miliónů korun. Jen za uplynulý víkend jeho projekce navštívilo téměř 57 000 diváků a tržby dosáhly 6,5 miliónu korun.

Porušit legendu se nevyplácí

Jakubisko řekl, že takový úspěch nečekal. Nejvíc se prý bál porušit legendu o největší vražedkyni všech dob, která se svými činy zapsala dokonce do Guinnessovy knihy rekordů. "Porušit legendu se nevyplácí. Připadalo mi ale směšné dělat film podle románu Joža Nižňanského, který je jakýmsi romantickým hororem, který má daleko ke skutečné Alžbětě Báthoryové. Kdybych tohle natočil, bylo by to něco velmi naivního a bylo by to úplně pro malinkou vrstvu publika," uvedl.

Upozornil, že v Americe bylo uvedeno osm nebo devět filmů o šlechtičně, která týrala a zabíjela své služky a poté se koupala v jejich krvi. "Tohle by byl zbytečný úlet a pro mě promarněná příležitost," doplnil.

Snímek původně nebyl určený pro české a slovenské diváky, ale pro evropskou distribuci, což podle něj hodně zpomalilo natáčení. "Musel jsem divákům vysvětlit, kdo to byla Alžběta Báthory(ová). My to víme, ale oni to nevědí. A to i přesto, že je v Guinnessově knize rekordů. Já si myslím, že tuto knihu čtou jen Češi a Slováci, protože, když jsem to venku připomněl, tak nikdo nevěděl, o co jde. Bibli ale poznají," smál se.

Ve snímku režisér vykládá své pochybnosti o Čachtické paní. "Vždyť to bylo správné, že jsme pochybovali, že láska k Sovětskému svazu bude věčná, že Lenin bude věčně živý, že totalita bude věčná. Ta pochybnost pomohla rychleji zbourat berlínské zdi a otevřít železnou oponu," uvedl Jakubisko.

Když v Londýně uvedl testovací projekci pro tamní profesionály, jeden z nich mu prý řekl, že by neměl vkládat do historického filmu svou neúměrnou fantazii. "Podle mě je fantazie úměrná všemu, lidi ji mají rádi, vždyť na tom je postavené umění. Prý, že překrucuju historická fakta," řekl.

O snímku Bathory ale režisér stále pochybuje, podle něj jde však o otázku výběru. Kdyby jej totiž měl připravit pro uvedení v televizi v hlavním vysílacím čase, z natočeného materiálu by udělal tři celovečerní snímky. "Američané, kteří mají svá kina a multikina, tak si svoje filmy nevyhodí, ale nám by se mohlo stát, že bychom se do nich vůbec nedostali," dodal.

Podle Jakubiska na Slovensku prý kvůli velkému zájmu o film zrušili i předprodeje, protože na ty, co si lístek neobjednali, se už nedostalo. Diváci si tak musejí vystát frontu. "Dokonce na východě, kde je málo kin, jezdí speciální zájezdové autobusy do kina do Košic," poznamenal. "Budu to já, kdo slovenské diváky znovu naučí chodit do kina, protože návštěvnost projekcí, hlavně slovenských filmů, byla úplně katastrofální," doplnil.

Reklama

Výběr článků

Načítám