Hlavní obsah

Husa na provázku a příliš mnoho gaunerů

Právo, Jiří P. Kříž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V rozjitřené atmosféře volby nového pána Pražského hradu vystoupilo brněnské Centrum experimentálního divadla - Husa na provázku, HaDivadlo a Divadlo U stolu s novým vydáním scénického časopisu Rozrazil 5/2013 - O naší nynější krizi.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Kněžna Libuše (Erika Stárková), za ní prezident Masaryk (Martin Siničák) a prezident Václav Havel

Článek

V prvním Rozrazilu v říjnu 1988 - O demokracii si tehdejší svratecká avantgarda troufla uvést text Václava Havla Zítra to spustíme - o noci plné těžkých můr prvního československého ministra financí Aloise Rašína před 28. říjnem 1918.

Vlnu pozdní represe regionálních ideologů zažehnali tehdy pražští funkcionáři svazu dramatických umělců: režisér Jiří Svoboda a překladatel Milan Lukeš.

Čtyřhodinový sled monologů, scének, skečů a minidramat ve zkušebnách a sálcích CED se dvěma finále v hlavním sále měl jen dva aktuální politické vrcholy: Krněnské okénko Matěje Hollana a sdružení Žít Brno (hrálo se v hospodě) a Ztráty a nálezy Milana Nakonečného.

První o docela nedávném podivně klientelistickém radničním konkursu na místo ředitele Domu umění, potvrzujícím, že mafie, prolezlá až do zastupitelstev, se snaží ovládnout také kulturu. Druhý o přesném a neslýchaně otevřeném publicistickém pojmenování příčin naší politické, hospodářské, společenské a morální krize.

Kdyby zůstalo u těchto brilancí, s akceptováním ještě tak Brajglu (Ondřej Novotný, Anna Petrželková), Postneonormalizace aneb Už zase chlastáme (Dušan Zdráhal, Vladimír Morávek), Minuty hořkých pravd (Pavel Kohout, Miroslav Oščatka, Morávek) a obou finále (Břetislav Rychlík, Josef Kovalčuk, Novotný, Morávek), mohlo být vymalováno za dvě a půl hodinky a bylo by řečeno vše.

Ztracení v bludišti

Diváci trávili dlouhé minuty putováním chodbami divadla. Ztráceli koncentraci, někteří i dech. Celku chyběla přísnější dramaturgova ruka. Golem 10.01 Petra Mašky a Barbary Herzové o dopinku v cyklistice byl zbytečný, Cirkus Krize Michala Háby nebo Ztracený duše hádka s tělem Evy Tálské z jiného než krizového světa.

Jako by autoři nenašli prostor pro vlastní soustředění. Doprodávali kostýmy i čísla z „fundusu“, obrazy z výsostné  havlovské éry. Měli by si najít v archivu záznam Rozrazilu 1/1988 - O demokracii. A do šestky vložit také duši. Všichni. A nebo si vzít příklad od mladších „přes ulici“: Třeba z Pohřbívání (Klause) v Divadle Feste.

Divadlo Husa na provázku, HaDivadlo, Divadlo U stolu Brno - Kolektiv: Rozrazil 5/2013 - O naší nynejší krizi. Režie Vladimír Morávek, Marián Amsler, dramaturgie Josef Kovalčuk, Petr Oslzlý, Miroslav Oščatka, Anna Saavedra. Scéna Martin Ondruš, kostýmy Sylva Zimula Hanáková, produkce Eva Yildiziová, Jan Bernášek, Marie Navrátilová, Ondřej Navrátil. Premiéra 25. ledna 2013 v Centru experimentálního divadla Brno.

Celkové hodnocení 65%

Reklama

Výběr článků

Načítám