Hlavní obsah

Filmař Viktor Tauš: Je to služba na dobu nezbytně nutnou

Právo, Radmila Hrdinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Viktor Tauš je filmař, kterého už před koronavirem uvedla ve známost v divadelním světě skvělá inscenace Amerikánka s Terezou Rambou Voříškovou a Eliškou Křenkovou uváděná na pražských Jatkách 78. V době jarní koronavirové vlny se začala hrát a zároveň natáčet v autentických prostředích. Teď je jedním z trojice, jež stojí za vznikem Televize Naživo, společného projektu jeho filmové společnosti Heavens’s Gate, Cirku La Putyka a Jatek 78.

Foto: Bet Orten

Viktora Tauše fascinuje formát vysílání naživo.

Článek

Co je Televize Naživo?

Naživo je terestriální televize, která lidem kinematografickými prostředky dává emocionální prožitek živé kultury. Právě kinematografický přístup, specifická artikulace vizuálních formátů, je to, co zkušenost s našimi živými přenosy odlišuje od tradičních přenosů či záznamů. Náš jazyk je svébytnou alternativou sdíleného emocionálního prožitku, zatímco tradiční tříkamerové přenosy či záznamy živou kulturu redukují až na hranu informace.

Jak se lze dostat k vysílání Televize Naživo?

Lze ji naladit přes pozemní digitální vysílání a také v nabídce vysílání Televize O2. Kombinovaný dosah máme v tuto chvíli do čtyř milionů domácností. Na internetu je možné sledování po registraci na www.filmnazivo. cz v reálném čase zdarma, záznamy za poplatek. Polovina vstupného směřuje k jednotlivým souborům, druhá do rozpočtu budoucího programu.

Kdy vás zaujal formát vysílání naživo?

Jako filmař jsem jím byl fascinovaný odjakživa. Zrodil se v padesátých letech v televizi, před vynálezem technologie záznamu. Tahle éra zrodila budoucí velikány kinematografie, jakými byli John Frankenheimer, William Friedkin nebo Sidney Lumet.

Vždy mě také fascinovaly možnosti rozvíjení vizuality filmového vyprávění skrze tvorbu fikčního světa, do kterého příběh zasazujete. Nikde totiž není psáno, že takový svět má odrážet fyzickou realitu.

Z kombinace těchto dvou vášní se zrodil náš prémiový formát Film Naživo. Při první vlně koronaviru jsme začali hrát Amerikánku v nejrůznějších prostředích, od klece pro hyeny přes vzletovou ranvej až po opuštěné dětské sanatorium. Každé prostředí redefinovalo téma a inspirovalo herecký projev. Filmy jsme snímali v jediném autorském kontinuálním záběru, kdy kamera vstupovala do intimního prostoru hereček nebo od nich naopak úplně odcházela a zaměřovala se na kontext světa kolem.

Zrodil se formát, jehož divácká zkušenost je daleko více kinematografická než divadelní. Kinematografie se stává součástí podstaty živé kultury a zprostředkovatelem její emoce. Během letního rozvolnění jsme Filmy Naživo živě vysílali do kin a Amerikánka se stala nejsledovanějším kinopředstavením dne. Viděly ji současně dva tisíce lidí napříč republikou. Tato zkušenost nás ve druhé koronavirové vlně dovedla k artikulaci dalších formátů a pak k Televizi Naživo.

Amerikánka představovala Film Naživo. Jak se zrodilo Divadlo Naživo?

Princip řeči kamery ve Filmu i Divadle Naživo je v tom, že diváka bereme mezi herce, stává se aktivním pozorovatelem, další postavou, skrze kterou příběh sleduje. Divadlo Naživo zůstává ve světě tradičního jeviště, ale příběh sleduje pohledem zevnitř. Inscenace takzvaně přesvěcujeme, aby korespondovaly s řečí kamery, zjednodušujeme dekorace, obnažujeme proces tvorby. Bereme lidi tam, kam se v divadle ani v jiném druhu přenosu nikdy nedostanou.

Co je podstatou Divadla Naživo?

Artikulace filmového jazyka do srdce živé kultury umožňuje zprostředkování sdílené emoce. Pandemie je nám totiž od počátku vládou i médii komunikována skrze strach. Počty mrtvých dělají sledovanost. Bližní je prezentován jako náš potenciální vrah.

Protiváhou téhle oficiální komunikace je živá kultura, sdílení emocionálního prožitku, skrze který nás ubezpečuje, že touto těžkou dobou můžeme projít aktivně a spolu. Pocit absence těchto formátů v soukromém i veřejnoprávním audiovizuálním prostoru nás dovedl až k žádosti o licenci terestriálního vysílání. Z podstaty jsme otevření spolupráci s jakoukoli televizí, která živou kulturu vnímá tak důležitou pro naše životy, jako ji vnímáme my.

Televize Naživo vysílá od 20. listopadu. Jaké má ohlasy?

Naše sledovanost většinou lehce převyšuje ČT art. Na platformě filmnaživo.cz se během tří týdnů zaregistrovalo více než pět tisíc aktivních uživatelů. Vybrané programy pak šíříme i skrze sociální sítě zúčastněných souborů.

Zahajovací kabaret Pot a Lesk Cirku La Putyka sledovalo 20. listopadu jen na sociálních sítích živě 75 tisíc diváků. Souhrnný zásah naší tvorby od jarní pandemie přesáhl milion diváků.

Jak dlouho hodláte vysílat?

Dokud bude potřeba. Smyslem Televize Naživo je služba v čase, kdy lidé mají kriticky omezenou možnost kontaktu s živou kulturou. A také v čase, kdy naši nejlepší herci, divadelníci a filmaři nemají práci. Jen za poslední měsíc jsme zaměstnali 431 herců, divadelních a filmových profesionálů.

Nikdo z nás nechce vlastnit nebo vést televizi. Všichni se toužíme vrátit ke své původní práci. Já se toužím vrátit k Amerikánce, respektive k její celovečerní filmové adaptaci.

Co bude s Televizí Naživo do budoucna, nevím. Vím ale, že v ní zrozené formáty se stanou stálou součástí živé kultury. Věřím, že jednoho dne budeme hrát před vyprodaným hledištěm, které bude zároveň s inscenací sledovat kameramana na scéně a na plátně za ní jeho pohled na celek viděný z hlediště. A že ten pohled budeme živě přenášet do kin, televize či na internet jako jedinou a neopakovatelnou živou zkušenost.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám