Hlavní obsah

FFFILM s Oskarem

Novinky, František Fuka (www.fuxoft.cz)

Udíleli se Oscaři. Zase. Leckde to rozebírali. Co z toho vyplývá pro budoucnost lidstva a podobně. Měl bych se u nich asi také zastavit a navíc se odvážně vyrovnat s problémem "Jaké obrázky k tomu použít a být originální?"

Foto: archiv zámek Mníšek pod Brdy

Tento týden máte šanci vidět zámecké komnaty zdarma.

Článek

Ano, letos jsem Oscary viděl, a to dokonce stereoskopicky. Málokdo to ví, ale zatímco jsou vysíláni Oscaři, na oscar.com můžete sledovat live stream z "press roomu", kam se výherci přesunují hned po obdržení sošky a kde jsou podrobně grilováni novináři. Tudíž se člověk musí ohánět, pokud chce obojí stíhat. Díky bohu za video a harddisk...

Nebudu vás unavovat vysvětlováním toho, proč kdo co dostal nebo nedostal a jak vtipný byl Billy Crystal. Pokud vás to zajímalo, jistě jste se to už dozvěděli od Jana Rejžka. Mohlo by vás ale zajímat (obzvlášť pokud spřádáte různé spiklenecké teorie), jak přesně vlastně to Oscarové hlasování funguje:

Americká filmová akademie má přes 5500 členů, ovšem o nominacích v různých kategoriích rozhodují různé skupiny akademiků! Takže např. režiséři nominují nejlepšího režiséra, skladatelé nejlepšího skladatele atd... Ale nenominují ho tak, že by prostě hlasovali pro nějaký film/herce, nýbrž takzvaným proporcionálním hlasovacím systémem, který funguje následovně:

Každý z oprávněných nominujících vybere JEDEN film, který by podle něj měl v dané kategorii získat Oscara. Pod tento jeden film ovšem napíše ještě čtyři "náhradníky"! Když jsou všechny nominace odeslány, v Akademii sečtou pouze ty PRVNÍ hlasy všech hlasujících, ostatní ignorují. Pak vezmou počet nominujících akademiků (a) a počet nominovaných filmů (f) a vypočtou "nominační limit", který se rovná a / (f + 1) + 1. Takže například pokud v nějaké kategoii hlasuje 4500 akademiků a nominovaných filmů ma být 5, vyjde nám limit 4500 / 6 + 1 = 751. Každý film, který dostane aspoň "nominační limit" hlasů (v tomto případě 751), je nominován na Oscara. Pokud je tímto způsobem obsazeno všech f nominací, je hotovo. To se ale stane málokdy a v tom případě nastupují "náhradníci". Na hlasovacích lístcích těch lidí, kteří volili filmy, jenž nedosáhly nominačního limitu, se tyto filmy jakoby "přeškrtnou" a bere se, jako kdyby hlasovali pro druhý uvedený film. Takto se pokračuje, dokud není určeno všech f nominací nebo dokud nejsou vzaty v úvahu všechny náhradní hlasy všech hlasujících. Pozornému počtáři už jistě došlo, že teoreticky tedy může při použití tohoto systému být v dané kategorii nominováno méně než f filmů!

Poté co jsou takto složitě určeny nominované filmy, probíhá samotné hlasování, kdy ve všech kategoriích hlasují VŠICHNI členové akademie pouze pro jeden film z f nominovaných. Ten, který získá v kategorii nejvíce hlasů, dostane Oscara (tedy teoreticky je možné, aby si Oscara v jedné kategorii rozdělily dva nebo více filmů).

A teď konkrétní příklad pro ty, kterým dělá matematika problémy. Proč dostal PÁN PRSTENŮ: NÁVRAT KRÁLE tolik Oscarů? Rozhodně ne proto, že by se všichni akademici na tom spolu dohodli.

Filmů, které bylo možno nominovat, byly stovky. Ve svém hlasování možná většina akademiků uvedla jiné filmy než PÁNA PRSTENŮ. Ale vtip je v tom, že naprostá většina z nich pravděpodobně PÁNA PRSTENŮ uvedla na jednom z "náhradních" míst. A protože nebyl jasný jednomyslný favorit, většina hlasů "probublala" ve prospěch PÁNA PRSTENŮ. A proč pak tento film skutečně všechno vyhrál? Možná ani tak ne proto, že se všem nejvíc líbil, ale proto, že nebyl jiný jeden konkrétní film, okolo kterého by se akademici "semkli".

Což ovšem neznamená, že je kolem Oscarového hlasování všechno zcela "košer". To rozhodně tvrdit nechci. Každému je jasné, že mezi ty "náhradníky" by PÁNA PRSTENŮ uvedlo méně akademiků, pokud by měl tento film menší reklamu. A tím nemyslím klasickou filmovou reklamu, ale speciální reklamu ve filmových časopisech, zaměřenou pouze na akademiky a na to, aby hlasovali pro film studia. Tak to bylo, je a bude a není možné tvrdit, že Oscary jsou objektivním hodnocením čehokoliv. Čož ovšem nikdo v Akademii ani nikdy netvrdil! Oscary jsou pouze (velmi chytře zprůměrovaným) názorem členů Akademie, což jsou v mnoha případech hluchoslepí stařící, žijící v domovech důchodců.

Tak už je proboha nerozebírejte (Oscary ani ty staré akademiky) a nevyvozujte z nich takové převratné závěry jako že "PÁN PRSTENŮ je jedenáctkrát lepší než ZTRACENO V PŘEKLADU".

Premiéry týdne

Tento týden se to tak nějak nešťastně sešlo, že jsem z pěti premiér viděl pouze PACH KRVE, což je opravdu hodně, hodně špatná teenagerská vyvražďovačka, proti které je TEXASKÝ MASAKR MOTOROVOU PILOU oscarové dílo. Další premiéry tedy jsou: Francouzská závodní comicsová podívaná NA PLNÝ PLYN (prý ujde), český dvojdokument NIČEHO NELITUJI (prý výborný), polské gangstersko-sociální drama EDI (prý dobré) a francouzská tragikomedie VADÍ NEVADÍ  (prý dobrá).

Ve zkratce...

Kinematografie jako zbraň: Desetiminutový turboremix poskládaný ze zpravodajských záběrů věnujících se 11. září 2001.

Možná už to víte, možná ne, ale už je znám skutečný vítěz show "Česko hledá superstar". A má svou homepage!

Tušíte jak to dopadne, když se Krotitelé duchů vydají lovit Freddyho Kruegera?

A konečně se můžete podívat jak bude v září vypadat balení původních STAR WARS na DVD. Ano, ta balení budou tři různá, takže opravdoví fanoušci si budou muset koupit kolekci třikrát.

Reklama

Související témata:

Související články

Papežský FFFILM

Tento týden bych se rád zamyslel především nad tím, jak dobře rozumí Jan Pavel II filmům. A také nad tím, zda George Lucas chce vydělat další hromadu peněz,...

Kamenný FFFILM

Možná vám to bude připadat neuvěřitelné, ale šel jsem do kina na KAMEŇÁK 2. První díl mi přišel natolik bizarní, že jsem chtěl vědět, jakým směrem se může...

[*cenzurováno*] FFFILM

Omlouvám se všem dámám a slušně vychovaným lidem, ale dnešní FFFILM není pro ně. Nejen, že v něm uvidíme obnažené ňadro a zmíníme se o Kompostu, ale navíc...

Výběr článků

Načítám