Hlavní obsah
Američanka Esperanza Spaldingová vystoupila v pražském Divadle Archa. Foto: archiv umělkyně

Esperanza Spaldingová byla v Arše k nepoznání

Jako první ze tří zpěvaček v cyklu pražského Divadla Archa Music is Female se ve středu před zcela zaplněným sálem představila Američanka Esperanza Spaldingová, dosud spíše známá jako kontrabasistka mainstreamových jazzových těles, jako byla kapela saxofonisty Joe Lovana.

Američanka Esperanza Spaldingová vystoupila v pražském Divadle Archa. Foto: archiv umělkyně
Esperanza Spaldingová byla v Arše k nepoznání

Ti, co Spaldingovou pamatují z jejího pražského vystoupení s Lovanem, viděli ve středu její úplně novou podobu, jakou uplatňuje v projektu Emily’s D+Evolution, s nímž hostovala v Arše.

Její proměna byla nejen vizuální s „nabílenou“ tváří (Spaldingová je Afroameričanka), ale hlavně hudební. S baskytarou, kterou občas i vyměnila za klávesy, a s menší skupinou, tvořenou ještě sólovým kytaristou a hráčem na bicí se dvěma doprovodnými vokalisty (muž a žena), se představila jako skladatelka a tvůrkyně projektu představujícího vyrůstání a vývoj protagonistky.

Program zdůrazňuje její druhé jméno Emily a soustřeďuje se na její ´osvobození´ od výuky v dětství směrem k feminismu. Je však poněkud nesrozumitelný a s málo hudebními nápady trochu připomíná Björk v jejím „biologickém“ období.

Až v závěru, kdy sundala intelektuální brýle, začala Esperanza - Emily hrát i melodičtější skladby a bez zbytečných odboček prokázala, že stále umí jako skladatelka i jako baskytaristka.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků