Hlavní obsah

Dubuffet a Ševčík doplňují stálou expozici v Galerii Anderle

Právo, Terezie Zemánková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Stálá expozice primárního umění Afriky a tvorby Jiřího Anderleho v Pelleově vile v pražském Bubenči je pravidelně doplňována o krátkodobé výstavy. Nyní jsou tu do 4. dubna vystaveny litografie francouzského umělce Jeana Dubuffeta.

Článek

Dubuffetovy experimentální grafické listy pracují se strukturami přírodních materiálů – kamene, kůry, srsti, bláta, omítek. Tvoří tak logickou, i když málo známou součást tvorby umělce, který se nechal inspirovat syrovou estetikou kreseb dětí, šílenců a outsiderů, ale také autentických „rytin“ na hospodských stolech či na zdech záchodků.

Názvy litografií jako Rozrušení nebo Zuhelnatění odkazují k přírodním procesům, což je jen jeden z prvků, které je spojují s kresbami Miloše Ševčíka vystavenými v suterénu Pelleovy vily.

Na rozdíl od Dubuffetova robustního projevu je ale Ševčík subtilní až na hranici možností. Kresby z posledních let autorova života evokují zasněžené, v dálce mizející brázdy v poli, vlnu, která pohlcuje sama sebe, bubliny, které právě praskly…

Autor ale bezesporu toužil ztvárnit obecnější jevy, o kterých napovídají i názvy: Zanikání, Vzepětí, Naděje… Nervní, ochmýřená linka působí, jako by byla spíš „dotýkána“ než kreslena, jako by prsty ošpiněné uhlem mapovaly strukturu tušených objektů.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám