Hlavní obsah

Děsnej FFFILM

Novinky, František Fuka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ti, kteří mi vyčítají, že jsem nespravedlivě přísný na české filmy, se mohou radovat. Tento čtvrtek má premiéru komedie, která je nejen nejhorším filmem v našich kinech za tento rok, ale i za několik let předcházejících. A není česká!

Článek

Dnes je radostný den, protože se s vámi mohu podělit o své zážitky z filmu Děsnej doják. Tento snímek se snaží být bláznivou komedií, parodující romantické filmy, podobně jako série Scary Movie paroduje horory. Klíčovým slovem v předchozí větě je slovo "snaží". Děsnej doják totiž možná je vtipný (i když je to dost složitá filosofická otázka), ale v žádném případě není vtipný takovým způsobem, jak si to tvůrci představovali.

Že je radostný den, to jsem napsal proto, že Děsnej doják je tak neuvěřitelně špatný film, že je zábavné se na něj dívat. Nebo možná ne zrovna "zábavné", ale rozhodně to není nudné.

Hlavní hrdinkou je Julia Jonesová - parodie jednak na Bridget Jonesovou (což mi došlo), jednak na Julii Robertsovou (což mi nedošlo). Julia je strašlivě tlustá a strašlivě by chtěla chlapa, což vyjadřuje svým pouličním tancem při úvodních titulcích, které jsou dobrým příkladem toho, jak strašný tento film je. Pokud si totiž pustíte jeho trailer, tak mezi jeho patnáctou a padesátou pátou sekundou uvidíte celou tuto úvodní scénu. Obávám se, že vám nepřijde nijak strašlivě vtipná.

A teď si představte, že zatímco v traileru má tato scéna 40 sekund, ve filmu je několik minut dlouhá a přitom obsahuje tytéž vtipy - jen má podstatně pomalejší tempo! Už v tuto chvíli po sobě začali diváci podezřívavě pokukovat, co se to děje, jestli nejde o nějakou skrytou kameru, apod...

Ale zpět k ději (nebojte se, nebude to trvat dlouho): Julia chce chlapa, takže zajde za Hitchem, který má být vtipnější než Will Smith, protože je liliput. Ten z ní udělá krasavici (je to také vidět v traileru, ve filmu je to mnohem bolestnější a delší) a ona se zamiluje do boháče, který si ji vybere v televizní soutěži. Jejich rodiny se pak jedou seznámit. Zatímco jeho rodiče kopírují Dustina Hoffmana a Barbru Streisandovou z Jeho fotr, to je lotr, rodiče Julie jsou Indka a černoch, který má řeckou restauraci (a její sestra je Japonka). Asi tušíte, že pokoušet se vysvětlovat děj dále nemá smysl...

Nepamatuji si, že bych někdy viděl parodii na romantické filmy a obávám se, že to má svůj důvod: Romantické filmy jsou totiž jednak velmi často legrační samy o sobě (záměrně) a za druhé na nich moc není co parodovat. Většinou jsou v nich scény se dvěma zamilovanými lidmi, kteří si něco říkají a můžete je zparodovat maximálně tím, že do nich přidáte ondatru nebo Michaela Jacksona.

Děsnej doják je bizarní tím, že se snaží parodovat mnoho filmů, které už v původní verzi byly bláznivé komedie. Takže v nich třeba uvidíme scény doslova převzaté z obou dílů Fotr je lotr, které jsou jen velmi mírně upravené a herci v nich jinak říkají totéž, co v původních filmech. Například scéna "kočka shodí urnu s ostatky" je stejná, jen při hlášce "Já mám bradavky, můžeš dojit mě?" otec ukáže nahou hruď, na které má šest bradavek a v urně je místo popela mumie. Tyto dvě změny jsou jedinými pointami celé scény.

U jiných scén ani nejde o parodování, ale jen naprosto nelogickou citaci. Například scéna večeře v restauraci začne tím, že Juliin milý s ní sedí u stolu a předvádí orgasmus. Předvádí ho velmi dlouho a pravděpodobně má jít o citaci z filmu Když Harry potkal Sally (ve kterém předvádí orgasmus v restauraci Meg Ryanová). Pak s předváděním skončí, on ani Julia se nezmíní o tom, proč ho předváděl, a film běží dál.

Takové scény mě donutily zamyslet se nad obecným principem humoru v našem světě. Když chlap v restauraci z neznámého důvodu nahlas předvádí orgasmus, možná bych se tím bavil, kdybych u toho osobně byl. Možná bych se tím bavil, kdyby to předvedl Petr Rychlý v nějaké estrádě. Ale jako součást celovečerního filmu...???

I když je děj splácaný z mnoha scén mnoha romantických filmů, tvůrcům to nestačilo a vypomohli si mnoha jinými filmy libovolných žánrů: Pán prstenů, King Kong, Kill Bill, Star Wars... Takže třeba ve chvíli, kdy vytušíme parodii na Pretty Woman (Julia je pozvána do zavřeného klenotnictví, aby si zde vybrala zásnubní prsten), neodehraje se překvapivě žádná parodie na Pretty Woman, nýbrž přijdou Frodo, Sam a Gandalf a chtějí prodat prsten! Přesněji řečeno, Frodo ho chce prodat, Gandalf mu v tom brání a Frodo ho kopne do koulí. A tím scéna skončí.

Kromě toho, že film má strašný scénář, je velmi špatně režírovaný. Je možné, že bratři Zuckerové nebo Mel Brooks (před mnoha lety, viz Němý film) by ho dokázali natočit částečně vtipně, ale v režii Aarona Seltzera (spoluscenáristy prvních dvou Scary Movie a Agenta WC40) vznikla katastrofa kosmických rozměrů.

Podobně jako lidé rádi chodí na nejbrutálnější horory, aby si dokázali, že mají silný žaludek, měli byste ze stejného důvodu navštívit Děsnej doják. Je to nezapomenutelný film. A to říká člověk, který viděl zatím všechny letošní české teenagerské komedie.

Zatímco Děsnej biják vám buď velmi nedoporučuji, nebo velmi doporučuji (a rozhodně nic mezi tím), v případě dramatu Nepohodlný (The Constant Gardener) jsem na rozpacích. Je to film s vynikajícími hereckými výkony, působivě natočený, ale přesto jsem z něj měl značně nepříjemnou "pachuť v ústech".

Jeho hlavní hrdina (Ralph Fiennes) je "politik ze staré školy" a vezme si za ženu podstatně mladší krasavici (Rachel Weiszová), která je později zavražděna v severní Keni. Nebojte se, žádné překvapení vám nekazím, protože se to dozvíte hned na začátku filmu a všechno ostatní (včetně toho, jak se seznámili) uvidíte až poté, prostřednictvím nechronologického vyprávění.

Fiennes se tedy vydává do Afriky. Zprvu se dojímá, že šlo o "zločin z vášně" a že mu manželka byla nevěrná, ale postupně rozplétá (a s ním diváci) nitky spiknutí, vedoucího na nejvyšší místa, ve kterém jde o korupci, spoustu peněz a testování nebezpečných léků na domorodém obyvatelstvu.

Režisér Fernando Meirelles režíroval například Město bohů a i tentokrát ukazuje, že je opravdu dobrým režisérem: Obzvlášť scény v Africe jsou velice působivé, natočené polodokumentárním stylem (kdy herci procházejí mezi domorodci, kteří netuší, že se natáčí film s hvězdným obsazením). Především Fiennes předvádí strhující herecký výkon a představuje nám usedlého staršího muže, kterého osobní drama dožene k tomu, aby začal jednat a zcela změnil své životní priority. Tak proč jsem z toho filmu nebyl nadšený?

Nepohodlný vznikl podle knihy slavného špionážního spisovatele Johna le Carrého (např. také Agent z Panamy nebo Ruský dům), která podle všeho byla velmi tlustá a je tudíž chvályhodné, že i ve filmové adaptaci zůstala slušně zachována hloubka postav a srozumitelnost děje. Jak se ale film přehoupl do druhé poloviny a začalo být jasné, kam bude směřovat a jak skončí, začal jsem být zprvu nedočkavý a ke konci dokonce poněkud naštvaný.

Zneužívání domorodého obyvatelstva k ilegálním pokusům v zájmu co nejvyššího výdělku je jistě opovrženíhodné. Připadá mi ale skoro stejně opovrženíhodné snažit se pointovat film tím, že proti neporazitelné nadnárodní chobotnici může nějak rozumně bojovat jeden postarší profesor. Bohužel vám nemohu prozrazovat, co a jak se přesně stane, ale závěrečná část filmu je tak strašlivě standardně hollywoodská a držící se typických scenáristických pouček, že do značné míry tlumí působivost všeho toho syrového a svěžího, co jí předcházelo.

Schopní tvůrci měli pravděpodobně ušlechtilý záměr, ale dopustili se při jeho převádění na plátno takové bagatelizace, že je nakonec každému jasné, že tohle je jenom film, natočený proto, aby dostal Oscary, ale neříká nám nic o tom, jak se má lidstvo k těmto palčivým problémům postavit a řešit je. Rozhodně to nepůjde tak zázračně hladce, jak se nám tvůrci snaží tvrdit.

Pokud jste nějakou nešťastnou náhodou viděli mírotvorný film s Angelinou Jolie Beyond Borders, tak Nepohodlný je sice značně lepší, ale dopouští se stejných scenáristických chyb a zjednodušování, což mu ubírá na působivosti a činí z něj pouze hereckou a režisérskou exhibici. Což ovšem zase v dnešní době není tak málo, že ano...

Premiéry týdne

Kromě zmíněných dvou mají ve čtvrtek premiéru ještě francouzské filmy Odvaha milovat a Čas, který zbývá, německý Naboso a dánští Bratři. Žádný z nich jsem neviděl a nevím o nich víc, než se dočtete kdekoliv na netu.

Ve zkratce...

Tady je rozsáhlý rozhovor s Michaelem Bayem o filmu Transformers, který bude režírovat. A pokud je někdo ten pravý režisér pro tento typ filmu, pak je to rozhodně Michael Bay.

Společnost American Express nechala natočit několik svých reklam několika slavnými režiséry (kteří v nich sami hrají). Tahle je od M. Nighta Shyamalana, ale tahle od Wese Andersona je lepší.

Televizní režisér a scenárista J. J. Abrams, který před pár dny celovečerně debutoval režií třetí Mission: Impossible, prohlásil, že hodlá natočit nový celovečerní Star Trek, vyprávějící o tom, jak se poznali Kirk a Spock (které pochopitelně nebudou hrát Shatner a Nimoy). Více najdete zde

Denise Richardsová slušně zatápí svému bývalému manželovi Charliemu Sheenovi. Kromě toho, že ho obviňuje z fyzického násilí a psychoteroru, prohlašuje o něm také, že byl paranoidní a že měl dokonce prsty ve vraždě jakési pornoherečky! Co se škádlívá...

Reklama

Související témata:

Související články

FFFILM s humorem

Tento týden se podrobněji zastavíme u dvou spíše průměrných komedií CASANOVA a ZMRAŽENÁ POJISTKA. Především se ale dočtete o Petru Novotném, AUTECH...

FFFILM především o ropě

Dnešní FFFILM de facto nebude "především o ropě", protože nejdříve se budeme věnovat dvěma ne zcela vydařeným komediím (bez ropy). Ale ropa přijde na řadu...

FFFILM: Voda, mlha a led

Zatímco voda v korytech našich řek stoupá, k americkému pobřeží se valí MLHA. A musím vám říct, že i když Vltava ještě o nějaký ten metr stoupne, pořád to bude...

Výběr článků

Načítám