Hlavní obsah

Depresivní stěhovací FFFILM

Novinky, František Fuka

Protože příští týden budu mít pravděpodobně plné ruce stěhování, v dnešním FFFILMu si probereme premiéry tohoto i příštího týdne. A nebude to moc veselé čtení, protože tři z nich ve mně - silném muži - vzbuzovaly potřebu podřezat si žíly.

Článek

Při čtení následujících odstavců vám může připadat, že jsem nějaký zahořklý, nebo dokonce zlý na filmaře, a že už se mi nic nelíbí. To je omyl. Ty tři blbé filmy jsem neviděl všechny v posledních dnech, ale v průběhu dvou měsíců. Mezi nimi jsem viděl spoustu dobrých. A to, že se premiéry těch tří špatných takto sešly, je pouhá náhoda. Takže se nadechněte a vzhůru pod hladinu.

Hlavní představitelé filmu JESKYNĚ se "proslavili" tím, že jeden (Morris Chestnut) hrál padoucha v NA POKRAJI SMRTI a druhý (Cole Hauser) je syn Wingse Hausera. A režíroval ho Bruce Hunt, který byl pomocným režisérem MATRIXŮ. Film s televizním rozpočtem vypráví o tom, jak skupina potápěčů objeví v rumunských jeskyních cosi nevyslovitelného.

Abyste na film nemuseli chodit (je totiž hrozně blbý), prozradím vám, že "cosi nevyslovitelného" jsou v tomto případě zmutované obří křečkonetopýromyši (nebo co), které si tam plavou, poletují a vraždí. Celý film je tma a lidé plavou a lezou po jeskyních, přičemž jsou postupně trhání a požíráni. Protože je tma, není toho moc vidět (ani ty příšery). Film JESKYNĚ je distribuován pod hlavičkou "Screen Gems", která patří společnosti Sony a zdá se, že se stala značkou, spolehlivě indikující "toto je laciný horor". Ve valné většině případů jde navíc o špatný laciný horor, což se v případě JESKYNĚ splnilo na 110 procent.

To, že se film jako JESKYNĚ dostane do kin, je skutečnost hodná zamyšlení. Distributor může do našich kin uvést každý rok spoustu filmů. Nikdy neuvede všechny. Musí si vybírat ty, o kterých se domnívá, že se zaplatí, nebo - ještě lépe - vydělají. Blbá laciná JESKYNĚ se pak může stát finančně zajímavější, než dobrá drahá TĚŽKÁ VÁHA. To má svou logiku. Obávám se ale, že ten, kdo na JESKYNI půjde, si uvědomí, že přesně totéž může nejméně dvakrát týdně vidět zadarmo v televizi a ještě při tom může háčkovat nebo souložit (i když, to jde vlastně v kině taky). A když si to uvědomí, bude se cítit okraden a příště se mu bude chtít do kina ještě méně. A tak vzniká ta obávaná "nízká návštěvnost"...

(Shodou okolností přibližně ve stejné době jako JESKYNĚ vznikl film THE DESCENT, který je skoro o tomtéž, je ještě lacinější, ale o několik set procent lepší. Ten u nás samozřejmě nepůjde.)

V případě francouzského filmu ŘÍŠE VLKŮ je to ještě o něco horší než u JESKYNĚ, protože jde o film relativně drahý (na Francouze) a občas se v něm dočkáme například slušného střihu, hudby nebo kulis. A navíc v něm hraje Jean Reno! Tento kdysi tak cool chlapík se dneska objevuje v každé druhé francouzské blbosti, nemluvě o tom, že pokud se ve scénáři amerického filmu vyskytuje postava "záhadný nebo komický Francouz", pak tuto postavu musí hrát on - zřejmě jde o nějaký termodynamický zákon.

Ale zpět k ŘÍŠI VLKŮ: Sice jsem si dělal při projekci poznámky, ale stejně už nejsem schopen dát dohromady o čem to bylo. Ze začátku to vypadá, že jde o nějakou ženu se ztrátou paměti, která možná měla plastickou operaci a není tím, kým se zdá být. A má divné halucinace. Pak se na scéně objeví starý policejní vlk Jean Reno, který spolu s mladým policejním vlkem pátrá. Někdo někam jde, někdo někoho brutálně vyslýchá, sem tam někdo umře, protože někdo začne střílet nebo odněkud vyletí nějaký ninja. Když už to vypadá, že je konec, děj pokračuje v exotické zemi, kde hrdinové bojují s domorodci, členy nějaké tajné kultovní organizace... Opravdu už si to nepamatuji, ale musím zdůraznit, že jsem si to nepamatoval už 5 minut po skončení filmu a že to rozhodně nedává žádný smysl (je to podle románu od autora PURPUROVÝCH ŘEK, který pravděpodobně má hodně stránek).

Obávám se, že za "zblbnutí" francouzské kinematografie v posledních letech může Luc Besson, který přestal režírovat a začal produkovat sérii TAXI. Pak se zjistilo, že se na těchto debilitách dají vydělat peníze, a obávám se, že díky tomu začaly vznikat akční hrůzy jako ARSENE LUPIN, AGENTI 00 nebo PURPUROVÉ ŘEKY 2.

Depresivní trilogii uzavírá film MŮJ MILÁČEK RÁŽE 6,65 (v originále DEAR WENDY), který režíroval Thomas Vinterberg, ale podstatnější je, že ho napsal Lars Von Trier. Je to příběh party mladých lidí, kteří v malém městečku založí zvláštní tajnou organizaci, oblékají se jako pistolníci z předminulého století, nosí u sebe pistole, i když jsou pacifisti, a zavázali se, že je nikdy nevytasí (a místo "killing" říkají "loving"). Vzhledem k tomu, že celé město je (doslova!) jedna krátká ulice s osmi domy a jednou těžební věží (děj se nikdy nepřenese jinam) a většina filmu je vyprávěna formou milostných dopisů, které hlavní hrdina píše své střelné zbrani (!!!), je jasné, že jde o alegorii. Ovšem alegorii čeho? Posedlosti Američanů zbraněmi? Tvůrci tvrdí, že ne (takže buď zbaběle lžou, nebo jsou hodně špatní filmaři). Každopádně - jako film je to obrovská nuda. Ale docela dobře si dokážu představit přesně tentýž příběh ztvárněný na divadelním jevišti.

A teď už konečně něco trochu lepšího: Film s názvem GÓÓÓL vypráví o cestě chudého hispánského (amerického) kluka k evropské fotbalové slávě v Newcastle United. Není to špatně natočené, i když je děj přesně takový, jak ho očekáváte (film je prvním dílem plánované trilogie). Ale co, ROCKY byl taky předvídatelný a peněz vydělal spoustu. Pokud vám fotbal něco říká, asi GÓÓÓL snesete. Mně moc neříká, tudíž jsem se ke konci už dost nudil. Navzdory tomu, že se ve filmu mihnout (ale opravdu jen na sekundu mihnou!) dva čestí fotbalisté.

Je to možná překvapivé, ale nejlepším filmem těchto dvou týdnů (s výjimkou jednoho, který jsem neviděl) je nakonec komedie 40 LET PANIC, vyprávějící kupodivu o muži (Steve Carell), který je ještě ve 40 letech panic. Už vzhledem k názvu se nedá říct, že by to byla "teenagerská" komedie. Humor je sice trochu podobný (spousta sprosťáren, především ale verbálních), ale překvapivě inteligentní a dokonce "lidský". Hodně mi to připomnělo skvělou komedii MALÉRY PANA ŠIKULY (OFFICE SPACE).

Premiéry týdne

Takže abych to shrnul: Tento týden má premiéru MŮJ MILÁČEK RÁŽE 6,65, ŘÍŠE VLKŮ a GÓÓÓL. Příští týden nás pak čekají HRUBEŠ A MAREŠ JSOU KAMARÁDI DO DEŠŤĚ, JESKYNĚ a 40 LET PANIC. HRUBEŠE A MAREŠE jsem bohužel neviděl, protože novináři, pozvaní na pracovní projekci, se od režiséra dozvěděli, že film ještě není hotov a že jim místo toho přečte dvě žertovné příhody z natáčení. Což udělal. Takže snad příště...

Ve zkratce...

Nicolasi Cageovi se narodil syn. Bude se jmenovat "Kal-El Coppola Cage". Cage je evidentně odvážnější člověk, než jsem si myslel.

BEZ KOMENTÁŘE: Na ČT1 jde reklama na "Létajícího Čestmíra", doprovázená soundtrackem z nového PETERA PANA.

Pokud máte BitTorrent, můžete si stáhnout totálně úchylný japonský seriál "Fuccon Family" (s anglickými titulky). Návod zde.

Celovečerní finská sci-fi parodie STAR WRECK je zdarma ke stažení tady (s anglickými titulky).

Reklama

Související témata:

Související články

FFFILM s Tomem Sizemorem

Tento týden je poměrně neradostný, protože ani jedna ze tří premiér se nedá označit za "dobrou". Jedna je dokonce tak bizarní a nevhodná pro naše publikum,...

Pseudoretro FFFILM

Tento týden mají premiéru filmy OSTROV a UTRŽENÝ ZE ŘETĚZU. Každý je jiného žánru, oba se snaží být aktuální, ale oba se budou líbit především těm, kteří...

Výjimečný FFFILM

Tento týden má premiéru tolik filmů, že to snad ani nejde spočítat. A většina z nich je nějakým způsobem výjimečná. Jeden je například trojrozměrný, jeden...

Výběr článků

Načítám