Po úspěchu X-MENů si filmoví producenti uvědomili, že není špatný nápad svěřit režii comicsového filmu někomu, kdo nemá zkušenosti s akčními snímky, ale za to je opravdu dobrý režisér dialogů a situací. A v případě HULKa šli producenti opravdu do extrému a jako režiséra najali Anga Leeho. Od Leeho pravděpodobně většina z vás zná především TYGRA A DRAKA, ale natočil mnoho dalších velmi dobrých (a velmi neasijských) filmů jako ROZUM A CIT nebo LEDOVÁ BOUŘE a rozhodně se nedá říct, že to je (nebo někdy byl) "komerční režisér". Námět HULKa napsal Leeův přítel James Schamus, který napsal také předchozí Leeovy filmy a produkoval například AUTO FOCUS. A výsledek tomu odpovídá!

Na comicsový film je myslím docela nezvyklé, že je téměř dvě a půl hodiny dlouhý a první akční scénu v něm uvidíte až skoro hodinu po začátku! Ta úvodní hodina je věnována dialogům a vysvětlování kdo je to Bruce Krenzler (hraje ho pro většinu z vás neznámý Eric Bana), proč ve skutečnosti není Krenzler ale Banner, co se stalo v jeho dětství, kdo je doopravdy jeho otec a tak dále... Celé "pozadí" vzniku Bruceova zeleného druhého já je podáváno v dost odlišné podobě, než v seriálu (tam byl Bruce Banner prostě ozářen paprsky gama, načež se začal měnit v Hulka kdykoliv se rozčílil). Napsal jsem sice, že první část filmu neobsahuje akci, ale to neznamená, že by neobsahovala spoustu (viditelných) triků. Ang Lee se totiž nechal okouzlit tím, že natáčí comics, a vyžívá se celý film v comicsových montážích. To znamená, že často je plátno rozdělené na několik rámečků (jako okénka comicsu), ve kterých vidíme děj současně z různých úhlů, přičemž tyto rámečky se různě prolínají, přesouvají graficky filtrují a vůbec dělají psí kusy. Nevím nakolik je za to zodpovědný střihač (teoreticky by to mělo spadat pod "střih") a nakolik někdo jiný, ale je to zajímavé a přináší to neakčním scénám tolik potřebné oživení.

Pak se konečně Bruce (teď už ne Krenzler, ale Banner) promění v Hulka, ale pořád toho moc nevidíme, protože se scény odehrávají v noci a divák spíše tuší, co se to na tom plátně vlastně děje. Teprve někdy ve dvou třetinách filmu se Hulk naplno rozzuří ve dne a začíná veliká akční sekvence - honička s tanky, vrtulníky a dokonce stíhačkami. Teprve teď vidíme Hulka opravdu zřetelně a zblízka a musíme smeknout před hochy z ILM. To, co vidíme, je opět o nějaký ten krok dál než MUMIE, Jar-Jar Binks nebo SPIDER-MAN. Ne že by úplně ve všech záběrech vypadal jako reálná živá bytost, ale je to prostě zase o krok dále...

Po velké akční scéně ovšem ještě stále není konec filmu, nýbrž rodinné drama, pak velká triková scéna a pak dva až tři konce. Vzhledem k tomu, že kdybychom sečetli všechny trikové scény dohromady, vyjde nám sotva čtvrtina filmu, je jasné, že váš zážitek z tohoto filmu bude záviset na tom, co vám řeknou zbývající tři čtvrtiny scén. A zde se skrývá potenciální kámen úrazu, protože i když Ang Lee rozhodně umí režírovat, některé herecké výkony jsou velmi dobré (především Nick Nolte, Jennifer Connellyová) a "netriková" zápletka (osudové generační drama) není špatná, málokdo je zvyklý se na něco takového dívat v comicsovém filmu (i když je to prokládáno oněmi výše zmíněnými efektními přechody). Definitivní názor na kvality HULKa si udělám teprve až ho uvidím podruhé a potřetí, ale zatím z něj mám rozhodně kladný pocit. Nejsem sám, ale někteří nejmenovaní exšéfredaktoři se na to dívají jinak:

Fuxoft Mas nejaky jednoduchy argument proc Hulk neni vydareny film, pochopitelny i pro ctenare FFFILMu?
Baldachyn (moje recenze): Jenže ani pak Ang Lee nepřestane. Zamotává situaci dalšími a dalšími tématy. Nesmělý vědec nezvládá vztah s Betty, začne být zděšen tím, že se mu transformace v rozzuřenou a nespoutanou bestii začíná líbit, bojuje s potlačovanými vzpomínkami, pak nastoupí boj dětí s otci, kladou se otázky jako "má dítě povinnost splácet svůj život rodičům?" Zkrátka a dobře: první půlka je nuda k posrání.
Fuxoft To neni pochopitelne pro ctenare FFFILMu
Baldachyn to je pro premiere
Fuxoft Proto jsem se ptal, jestli nemas nejaky nazor na Hulka, pochopitelny pro ctenare FFFILMu a nikoliv "nejaky nazor na Hulka, pochopitelny pro ctenare Premiere". Nebo NEI Reportu.
Baldachyn "Je to nuda k posrani."
Fuxoft Ale to jsi opsal ze sve recenze pro Premiere, tudiz jsi podvodnik.

Poslední trailer na HULKa (a hodnocení několika lidí, kteří už ho viděli) je tady, několik ukázek je tady. Americká premiéra je tento týden, česká premiéra už za dva týdny!

Premiéry týdne

Z premiér tohoto čtvrtka vám chci vřele doporučit thriller IDENTITA, který vypráví o tom, jak se 10 rozličných lidí náhodou sejde uprostřed bouřlivé noci v jednom zapadlém motelu a někdo je začne vraždit. Začíná to jako obvyklý teenagerský horor, přičemž mírná změna zdánlivě spočívá jen v tom, že v něm nehrají teenageři. Neví se kdo je vrah, mrtvol přibývá a děj se stává stále více a více absurdnějším. Teenagerské horory jsou také absurdní, ale v IDENTITĚ se začnou dít tak nepřirozené věci a neuvěřitelné náhody, že je to vskutku na pováženou a říkáte si, pro koho je ten film vlastně určen, když je tak dobře režírován, nehrají v něm teenageři a má tak strašně debilní scénář. Pak ovšem (dost dlouho před koncem) dojde k zásadnímu odhalení(TM), které všechno vysvětlí, změní žánr příběhu a donutí vás jít na to do kina ještě jednou. Opravdu vřele doporučuji, něco tak chytrého a současně řemeslně kvalitního jsme v našich kinech dlouho neviděli.

Kromě IDENTITY má tento týden premiéru ještě akčňárna RYCHLE A ZBĚSILE 2 (bez Vina Diesela!), která potěší opravdu jenom ty, kteří jsou velcí maniaci co se týče rychlých dopravních prostředků.

Ve zkratce...

Ve světle poslední odhalené fotografie z THUNDERBIRDS bych se odvážil tvrdit, že ve sloganu "Thunderbirds are go!" bylo poslední slovo nahrazeno jiným slovem, také krátkým a také na "g":

Majitelé region-free DVD přehrávačů: Už můžete předobjednávat!

Od 30. června jsem celý týden na Festivalu Fantazie, kde budu mít několik přednášek o filmech i jiných věcech.

Konečně je to oficiální: Již letos v říjnu začne Paul W. Anderson (MORTAL KOMBAT, RESIDENT EVIL) natáčet film ALIENS VS. PREDATOR: V Praze!!! (Film se má přitom odehrávat v Antarktidě, tudíž by mě zajímalo, jestli jeho producenti o našem počasí nevědí něco víc, než víme my.)

A nejen to: Již za pár dní dorazí do Prahy Steven Spielberg a Tom Hanks, prý kvůli filmu TERMINAL (o muži, který díky problémům s pasem je nucen žít v odbavovací hale na letišti).

A nejen to: Fotka Karla Rodena v roli nemrtvého Rasputina s kybernetickou rukou ve filmu HELLBOY: (Natáčeném pochopitelně v Praze.)

Kromě toho, že před pár dny umřel Gregory Peck, pravděpodobně nevíte o tom, že umřel taky Hume Cronyn, manžel Jessicy Tandyové (které je mrtvá už několik let), který s ní hrál v několika filmech, m.j. v obou ZÁMOTCÍCH (bylo mu 91 let a myslel jsem, že už je taky pár let mrtvý).

Zajímavý projekt: Kdosi se rozhodl nabídnout vám srovnání různých exteriérů z Hitchcockova VERTIGA a jejich současné podoby.

Ve chvíli, kdy čtete tyto řádky, už žiju TERMINÁTOREM 3. Aby vám to nebylo líto, můžete se podívat na některé další (i méně známé a hodně překvapivé) role Arnolda Schwarzeneggera.

Citát pro tento týden (autor: JackMcPhee v klubu Matrix na serveru Lopuch.cz): Já se nedivím, že jsou v tom Matrixu takový chyby, když si programy sedí na lavičce a krmí ptáky, nebo si nechávají kouřit... ptáky.