Období 60. let bývá označováno jako nejslavnější éra česko-slovenského filmu. Silná filmařské generace na sebe tehdy strhla mezinárodní pozornost několika filmy, jejichž oblíbenost neklesla dodnes.   

Obyvatelům bývalé britské kolonie se poprvé v historii nabízí možnost zhlédnout až do 22. října ucelený blok filmů, který nejen přiblíží realitu tehdejší doby u nás, ale také ukáže inovační uměleckou tvorbu českých režisérů.

Na programu jsou například Lásky jedné plavovlásky, Černý Petr, Sedmikrásky, Ostře sledované vlaky, Rozmarné léto, Obchod na korze, Smrt si říká Engelchen, Noc nevěsty, Intimní osvětlení a další snímky režisérů Miloše Formana, Věry Chytilové, Jiřího Menzela, Jána Kádara, Elmara Klose, Jana Němce, Ivana Passera, Evalda Schorma a Karla Kachyni.

Pro image ČR to může mít obrovský dopad

Festival začíná slavnostní recepcí, po níž bude promítnut Formanův film Hoří, má panenko. Podle generálního konzula Rudolfa Hykla má zdejší kinematografie dlouhodobou tradici a řadu kvalifikovaných znalců a obdivovatelů.

Prezentace filmů z období "České nové vlny" v takto rozsáhlé podobě a s pozorností, která je festivalu v této zvláštní administrativní oblasti věnována, má obrovský dopad na vnímání České republiky v Hongkongu, uvedl Hykl. Jedná se prý o jeden z největších projektů, které český Generální konzulát realizuje na propagaci ČR v Hongkongu od svého vzniku ve druhé polovině 90. let.

Wilfred Wong, předseda Společnosti Hongkongského mezinárodního filmového festivalu, jež na organizaci s konzulátem spolupracuje, je přesvědčen, že česká kinematografie zaujímá zvláštní postavení v historii filmů, a to díky bohatým a různorodým tradicím. Upozornil, že čeští režiséři jako Miloš Forman a Jiří Menzel uchvátili publikum svým unikátním vhledem a kreativitou, které inspirovaly další tvůrce filmů na celém světě.

"Jsme poctěni, že můžeme mít v Hongkongu tyto cenné české filmové klasiky poskytnuté Národním filmovým archivem v Praze, abychom mohli nabídnout hongkongskému publiku myšlenkově stimulující a kreativní umělecký styl české kinematografie, a že můžeme podnítit větší kulturní výměnu mezi Hongkongem a Českou republikou," řekl Wong.