Hlavní obsah

Největší zážitek přivezli Maďaři s Kafkou

Právo, Radmila Hrdinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pro hosty se čtrnáctý ročník festivalu Divadlo uzavřel již v neděli gratulačním koncertem k blížícím se 75. narozeninám Jiřího Suchého Blues pro tebe, který byl sice sympatickým, ale organizačně naprosto nezvládnutým, téměř čtyřhodinovým maratónem. Plzeňští diváci se ale z představení mohou těšit až do čtvrtečního večera. Na festivalu uvedlo čtyřicet souborů na padesát představení, která jen do neděle zhlédlo přes třicet tisíc diváků.

Článek

Festival po léta sleduje dvojí cíl - předvést to nejlepší z poslední domácí produkce a zároveň pozdvihnout domácí laťku konfrontací s výběrem zahraničních inscenací, přinášejících výrazný a inspirativní divadelní názor. Letošní ročník naplnil spíše první zadání. Inscenace, jako je Platonov je darebák, Teremin, Maškaráda, Jakub a jeho pán, předvedly divadlo postavené na výborných hereckých výkonech.

Totéž lze říci i o zahajovacím slovenském představení Tiso bratislavské Arény, jehož devizou bylo Labudovo sugestivní ztvárnění kontroverzní postavy slovenských dějin, méně pak statický oratorní tvar inscenace. I brněnský Rosmersholm spočíval na kontaktním herectví ústřední dvojice v podání Martina Huby a Kateřiny Holánové, jinak Pitínského inscenace v Plzni utonula v rudě nasvíceném pološeru a poddimenzované intenzitě.

K zážitkům domácího programu patřilo i hravé loutkářské převyprávění Tří mušketýrů plzeňské Alfy a Čekárna souboru Farma v jeskyni. Zahraniční inscenace byly letos v programu méně zastoupené a navíc měly velmi kolísavou úroveň.

Absolutorium zaslouží jen budapešťský soubor Katona József Színház. Inscenace Semeloumezmizelsem volně vychází z Kafkova Procesu, ovšem zatčení a obvinění Josefa K. slouží pouze jako odrazový můstek k obludnému gejzíru manipulaci a vynalézavých krutostí, jež sice rozechvívají kromě divákovy duše i žaludek, ale zároveň výsostnými divadelními prostředky (od scénografie po vynikající herecké výkony) dokonale vypovídají o proměně absurdity a krutosti od dob Franze Kafky k pokleslému, muzikálově pozlátkovému modelu naší přítomnosti.

Proti strhujícímu nasazení maďarských herců byly uhlazené Tři sestry souboru z polské Opole monotónně "operní" a kazašské sovětské retro Back in U. S. S. R. připomínalo rozvernou školní besídku bez vážnějšího rozměru tématu. Letošní ročník se měl nést v duchu motta Hudba v divadle a Divadlo v hudbě, to se však realizovalo spíše jen v rovině doplňkových akcí typu nočních koncertů zpívajících herců či setkání se skladatelskými osobnostmi, jakými jsou Jiří Sternwald, Jan Klusák a Vladimír Franz.

Z hlavního programu se tématu dotýkala v Právu recenzovaná Trojská loď výborné rakouské skupiny Mnozil Brass a nepříliš nápadité koncertování na hudbu Erika Satieho norimberského Papiertheater. Většina dalších akcí, zejména pouliční divadlo a vystoupení na Jižním předměstí, utrpěla letos katastrofálním plánováním, kdy se zásadní představení časově překrývala, zatímco dopoledne zůstávala nezaplněná. Proč tomu tak bylo, zůstává záhadou, ale vyvolalo to rozladění domácích i zahraničních hostů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám