Tajný agent Pyle (Brendan Fraser) je zavražděn. Vrazi jeho nehybné tělo pohodí do vody. Je teď "velmi tichý", tišší, než kdy zdvořilý, vychovaný, ale pro svou "špinavou" práci zapálený americký hošík býval. Muž, kterého si musíte zamilovat, navíc je pohledný a má peníze. Sice ještě neumí tančit, ani nemá ve tváři vepsanou historii, přesto už organizuje dodávky dialectonu do Vietnamu. Tato surovina vhodná k výrobě třaskaviny slouží k podvratným a brutálním teroristickým akcím, jejichž cílem je rozvrátit tehdejší francouzskou koloniální nadvládu a uchránit Vietnam před komunistickým hnutím - Pyle totiž uvažuje v dlouhodobých a geopolitických perspektivách.

Nacházíme se v 50. letech 20. století na počátku Vietnamské války, kdy se Spojené státy začaly, zprvu tajně, v Indočíně angažovat. Vietnamem, kde "ve vůni opia vnímáte střelbu jako ohňostroj a kde vám dívka během chvíle možná vyzná lásku", nás provází reportér a starý anglický gentleman Fowler (Michael Caine). Tento hlavní hrdina vnáší do příběhu jiskrnou anglickou ironii a mistrovský literární komentář pana Greena. Funguje tu jednoduchý a tradiční vyprávěcí klíč: Hlavní postava, coby kvaziautor retrospektivního líčení, se divákům až sebetrýznivě zpovídá ze své lidské tragédie. Jak pouhý člověk (ne)může v podmínkách války zůstat člověkem?

Fowler, odloučen od své ženy, se nejdříve oddává netečnému, "opiovému" životu zahraničního zpravodaje, dávno minuly doby, kdy chtěl něco dokázat. Zato propadl kouzlu mladé krásky Phuong (Do Thi Hai Yen), někdejší tanečnice a profesionální společnice, ostatně miluje ji (snad) pošetilou láskou, kterou vzdoruje přicházející smrti...

Jenže, jak se objeví Pyle, vše se změní, Američan se do dívky zamiluje a přebere ji Fowlerovi. A starý reportér zase odhalí Pyleovu roli na celé špinavé politické kampani. Další příběh je důkazem toho, že i ve válce zůstává přes zavedení zbraní hromadného ničení největší zbraní "láska a svedení ženy". V té exotické zemi, nasáklé násilím, korupcí, lží a do očí bijící prodejností, jak tam panují okupační a válečné pořádky, se  Fowler rozhodne zapojit. Přidá se na jednou stranu a přestane se schovávat za psacím stolem. Je nucen zaujmout morální postoj, ačkoliv to je beznadějně nemožné...

Tento válečný film není akční, až dva "syrově" autenticky natočené masakry, které dokáží pohnout s divákem na sedadle. Dávná historie tak ožívá v artistních, podbarvených, někdy zpomalených flashbacích, v rozkoši krásných obrazů země a lidí propadajících zkáze. I to je obraz války, třebaže popisný, estétský a teatrální. Není to bůhvíjak originální adaptace, ale je poznat, že za filmem stojí velká kniha velkého spisovatele. A Greenova Tichého Američana, který zjednodušeně, ale přesto věrně promlouvá z filmu, lze brát vážně. Vždyť sám spisovatel tehdy působil jako reportér (a snad i americký špión) ve Vietnamu. A na závěr nám říká: "V každém domě je duch. A pokud s ním dovedete žít v míru, nebude vás strašit..."

Tichý Američan (2002) USA / Německo / Austrálie, 101 min., režie: Phillip Noyce, scénář: Christopher Hampton podle knihy Grahama Greena