Autoři inscenace se nechali inspirovat tragickými osudy Sofoklových hrdinů i vyprázdněností naší doby. Antičtí hrdinové řeší spor o Oidipův odkaz. Zpochybňuje se v něm takřka vše. Do děje vstupují pivní opilci a jiné přízraky našich dnů. Řeší se otázky dnešních pravd a lží, iluzí. Nad Oidipovým prokletím se lehce vznáší Pierot i Noční motýl - O lásce jen, měla jsem sen...

Svobody éry supermarketů

Zpochybnit je možné všechno, držíme-li v rukou moc. Jako Kreón kdysi i my více zazáříme, když se povýšíme nad předchůdce. Pravda, nejsme o nic lepší než oni, ale důležitý je obraz. Tehdy posloužilo k vyzvednutí velikosti poopravení legend, které je možné pomluvou nebo z vladařské vůle měnit k našemu prospěchu, dnes postačí vyspravit v kampani vlastní mediální obraz.

Jedinci nekonformní, přemýšliví, a k tomu třeba nedej bože zásadoví, stateční, jsou nepohodlní. Když nepomohou napomenutí a varování, je třeba nemilosrdně je zničit, zlikvidovat. Máme přece své nezcizitelné svobody - "jít do supermarketu a moci si cokoli koupit". Uhájíme je!

Vyšla hvězda Pazderková

O tom všem je Smetení Antigony. Maceček vytvořil inscenaci výmluvnou, naléhavou, mrskající i sebemrskačskou. Ostatně pracoval se studenty, kteří měli to štěstí, že prošli v inscenaci Zvíře i školou režisérského mága Sergeje Fedotova. Talentovaná Jana Plodková hraje Antigoninu sestru Ismenu, Dalibor Přecechtěl Haimona; Kreona Václav Neužil, Pierota Zdeněk Klusák...

Hlavní ideu nesmiřitelnosti, vyčnívání z davu nese ale inscenací Antigona - Iva Pazderková. Být náhončím některého z našich početných národních divadel, podepíši s ní smlouvu nejméně na pět. Na jejím místě bych však takovým svodům raději odolal....

Studio Marta JAMU Brno - Roman Sikora: Smetení Antigony. Režie Jakub Maceček, dramaturgie Lubomír Sůva, scéna a kostýmy Marek Cpín, hudba David Smečka, kamera Richard Fuxa