Všichni královi muži ironicky parafrázují slavný Lumetův film, a hlavně o výkonu amerického herce Seana Penna. Ten si po postavě loosera z filmu Zavraždění Richarda Nixona tentokrát zahrál razantního dělnického politika a populistu Willieho Starka z období hospodářské deprese 30. let. Ten by o sobě mohl těžko prohlásit, že byl idealistickým demokratickým politikem, když sám o sobě říkal, že je mužem síly.

Film Všichni královi muži je navíc adaptací knihy Roberta Penn Warrena, jenž za ni získal Pulitzerovu cenu. Okamžitě nebylo pochyb o tom, že film míří i na současnost. "Někdo by mohl říct o Bushovi, že je dobrým politikem, ale já si myslím, že význam tohoto pojmu se vytratil. Lidé, kterým leží na srdci osud země, nesedí v Bílém domě," prohlásil rezolutně v Torontu Penn.

Novináři a hosté festivalu si štěbetali před kinem i o Forestu Whitakerovi, který exceluje v roli ugandského brutálního diktátora Idiho Amina ve snímku Poslední král Skotska (The Last King of Scotland). Hvězda Hry na pláč a snímku Ghost Dog natáčela celý film v Ugandě, což snímku dává i trochu syrovosti alespoň v lokacích. Jednoho z afrických řezníků, který vládl v 70. letech, ztělesnil skutečně přesvědčivě. "Práce na filmovém charakteru je spirituální zkušenost," překvapil ale všechny (snad i sám sebe) Whitaker na tiskové konferenci.

V oscarovém osudí samozřejmě zůstává Pedro Almodóvar a Penelópe Cruzová se snímkem Volver, který jsme letos viděli na karlovarském festivalu. Na tiskové konferenci se režisér a hlavní protagonistka filmu svěřili, že se oba modlí za Oscara pro toho druhého. Naopak zklamáním byla projekce amerického snímku Zpěvák (El Cantante), v němž hollywoodská star Jennifer Lopezová a Marc Anthony pomáhají přiblížit život krále salsy, zpěváka Hectora Lavoea.

Zkraje 80. let tento původem portorický zpěvák ovládl svým zpěvem a latinským tancem americké hudební kluby, stejně jako si podmanil osudovou lásku Puchi (Jennifer Lopezová). Sledujeme vzestup slávy věčného a bezbranného mladíka, který uměl nádherně zpívat temperamentní písně, ale už ne tolik řídit svůj život.

Diváci mohli vidět už i Fay Grim, která navazuje na snímek Henry Fool (1997). Komedie Američana Hala Hartleyho, jehož známe dobře i z Karlových Varů, kde měl retrospektivu, se pohybuje opět na hranici filmu noir a vtipné kombinační hry s postavami. Tentokrát se obyčejná, uhnaná žena a matka Fay (Parker Poseyová) pustí do diplomatické hry, zatímco hledá svého manžela, zmizelého snílka a špióna Henryho, jehož bláznivé zápisky se dostanou absurdně do pozornosti všech tajných služeb kvůli nebezpečnému poselství.

Svěží a dost ironický film, který se vysmívá politickým dramatům, ale postupně zvážní a ne úplně prozíravě a přesvědčivě promlouvá o současném terorismu. I když hlášky jako "Tak co, jak ti jde džihád?" by mohly brzy zlidovět.