Velcí myslitelé to sice také nejsou, ale jejich život se rozhodně neřítí o závod v nesmyslně bláznivých situacích, jejich charakteristickým rysem není pitomost a díky bohu (respektive režisérovi) se tu překvapivě málo řve.

Čekání na zločin

Popravdě řečeno se dny čtveřice policajtů plouží velmi zvolna idylickými uličkami slunného švédského městečka, mezi ranní poradou a poledním párkem u stánku se najde čas i na partičku pokeru se sousedy a největším dramatem je zaběhlá kráva, k níž se nikdo nehlásí a nezbývá než ji zaparkovat před policejní stanicí.

V tomhle Zapadákově totiž už deset let nedošlo ke zločinu, což - do jistého okamžiku - trápí jedině policajta Bennyho, který sní o hrdinných kouscích okoukaných a nacvičených ze všech Smrtonosných pastí a který si z návratu domů a nakrmení kočky dokáže vytvořit akční scénu hodnou Bruce Willise.

Ten jistý okamžik, který změní život nejen policajtů, ale celé obce, přichází společně s půvabnou dívkou. Nadřízeným orgánům se totiž pod čepicemi vylíhla myšlenka, že kde se nekrade, neznásilňuje ani nevraždí, nemusí být ani policejní stanice. Jessicu vyslali posoudit, nakolik je reálné stanici zrušit. A protože policajti o zaměstnání přijít nechtějí, dva z nich záhy přijdou i na to, jak takové pohromě zabránit: do městečka se zločin prostě musí vrátit...

Škoda, že byl nápad jen jeden

Šestadvacetiletý švédský režisér libanonského původu Josef Fares už ve své předchozí komedii Honem, honem popřel pověst severských kinematografií jakožto zprostředkovatelů temných depresí a alkoholismem a sebevraždami protkávaných chmurných příběhů. Nápad stvořit idylické místo, kde absence zločinu ohrožuje existenci několika sympatických, dobře napsaných a rozehraných postaviček, rozvinul do komedie - morality, která má přirozenou atmosféru, jejíž poselství je nenásilné a která dokonce nepostrádá jisté napětí.

Jednotlivé situace jsou docela originální a mají vtip, který patří i díky uměřeným výkonům herců, kteří nepřehrávají, ani své postavy nekarikují, mnohem víc do kategorie jemné ironie než těžké řachandy.

Škoda jen, že ten základní nápad byl jenom jeden, což bylo na celovečerní film přece jen trochu málo: postupem času se rozmělňuje, zprvu sympaticky vláčné tempo se stává poněkud rozvláčným (natahovací je i opakování Bennyho představ), aby teprve k závěru znovu nabralo gradaci. To ale nemění nic na tom, že Policajti jsou v současné nabídce velmi příjemnou komedií, která nestaví vtipnost na obvyklé hrubosti, vulgaritách a nadbytku podpásového humoru.

Policajti Švédsko 2003

Režie: Josef Fares, Scénář: Josef Fares, Mikael Hällström, Vasa, Kamera: Aril Wretblad, Hrají: Fares Fares, Torkel Petersson, Sissela Kuldová a další.