Hlavní obsah

FFFILM číslo 93

Novinky, František Fuka

Neuvěřitelné se stalo skutkem. Američané (přesněji řečeno Brit v Hollywoodu) natočili film o 11. září 2001 a ten film je vynikající! Jak vůbec mohlo k něčemu takovému dojít?

Článek

Předem jedno důležité varování především pro ty, kteří si shánějí filmy "méně oficiálními cestami": Film, který přichází tento týden do našich kin pod názvem "Let číslo 93", se v originále jmenuje "United 93". Kromě toho existuje o několik měsíců starší televizní film s názvem "Flight 93", vyprávějící o přesně týchž událostech, který právě teď vychází na DVD! Takže se mějte na pozoru, na co že se to vlastně díváte.

Letadlo United Airlines 93 bylo tím strojem, který se 11. září 2001 zřítil někde v poli v Pennsylvánii (přičemž zahynuli všichni na palubě, včetně teroristů). S největší pravděpodobností mělo toto letadlo narazit do Bílého domu a s největší pravděpodobností tomu zabránili cestující na jeho palubě (tak aspoň zní oficiální verze, ale jsoujiné verze).

Film napsal a režíroval Brit Paul Greengrass, jehož filmy "Theory of Flight" a "Bloody Sunday" jsem neviděl a "Bournův mýtus" ve mě nevzbudil nijak extatické nadšení (ocenil jsem pouze polodokumentárnost akčních scén). O to větším překvapením pro mě byl Let číslo 93 (a zřejmě nejen pro mě, soudě podle ostatních recenzí).

Především mi připadala jako velmi pochybná už samotná myšlenka snažit se příběh tohoto letu zfilmovat. Základní fakta přece znají úplně všichni a spekulovat o těch věcech, které nejsou obecně známy (např. jak doopravdy pasažéři na teroristy zaútočili), to vypadalo jako pošlapávání památky obětí. A jaký dějový oblouk by měl takový film mít? Klasicky vybrat z pasažérů několik "důležitějších" a ty potom nechat zápasit se zlými muslimy? A 80 minut čekat, než k tomu dojde?

Věřte tomu nebo ne, Let číslo 93 nejenže se s těmito problémy vypořádal, ale navíc jde o jeden z nejlepších filmů tohoto roku, ne-li nejlepší (například všichni v Cinemě mu dali "100%", což se myslím nestalo už hodně dlouho)!

Let číslo 93 neměl scénář. Greengrass si sepsal o čem má přibližně která scéna být a pak vždy nechal herce (i neherce) delší dobu improvizovat, což snímal nepřetržitě několika (často ručními) kamerami aniž by křičel "akce" a "stop". Díky tomu, že ve filmu hrají především neznámí herci (plus někteří lidé hrají sami sebe - samozřejmě ti, kteří neseděli v osudovém letadle), to všechno vypadá jako dokument. Dialogy jsou "opravdové", tj. není v nich koncentrovaná dějovost a vysvětlování "normálních" filmových dialogů. Slyšíme většinou jejich útržky - tu a tam polovinu věty - které se nám slévají do nepřehledné kakofonie. Nikdo z těch, kdo se objeví na plátně, se nedá označit za "hlavního hrdinu" a u většiny postav se v průběhu celého filmu ani nedozvíme jejich jména.

Časoprostorový záběr filmu je přitom zcela podle očekávání: Začínáme ráno osudového dne, kdy nic netušící piloti a pasažáři přijíždějí na letiště spolu s teroristy, kteří se chvíli předtím ještě naposledy modlili na koberečcích v hotelových pokojích. Letadlo United 93 odstartuje až po delší prodlevě, je uneseno a cestující se díky fungujícím telefonům postupně dozvídají o dalších letadlech, která doletěla do svých osudových cílů - a začne v nich klíčit odhodlání postavit se únoscům. Ne proto, že by byli odvážní, ale protože nemají co ztratit. To je protříháváno se záběry ze středisek letové kontroly, velína protivzdušné obrany a dalších očekávaných míst. A podle očekávání film skončí ve chvíli, kdy pasažéři násilím vtrhnou do kabiny a letadlo se nekontrolovaně řítí směrem k zemi...

Viděl jsem v životě mnoho filmů, ale marně vzpomínám na nějaký hraný, který by působil tak dokumentárním dojmem, jako Let číslo 93. Jsme v něm svědky toho, jak došlo onoho dne k některým chybám a omylům, ale film celou dobu zůstává důsledně apolitický a nepatriotický. Zkrátka, Let číslo 93 pro mě byl obrovským překvapením (a to i navzdory tomu, že jsem předem četl nadšené zahraniční recenze). Netušil jsem, že se tento námět vůbec dá zfilmovat - natož zfilmovat tak překvapivě dobře!

A ještě bych rád upozornil, že k tomuhle nehollywoodskému filmu se tak nějak vůbec nehodí multiplexy, velké kinosály a popcorn. Let číslo 93 by se měl promítat v maličkých intimních kinech, malým skupinkám lidí, a po jeho skončení by se mělo rozsvěcovat velmi pozvolna, aby nebyl narušen ten velmi zvláštní stav, ve kterém většina diváků bude. A jestli jste to ještě pořád nepochopili, rozhodně na tenhle film nechoďte, pokud zrovna budete mít chuť na "trochu nějaké té zábavy"!

Další premiéry týdne

Kromě skvělého Letu číslo 93 má tento týden premiéru ještě neskvělá teenagerská komedie Péčko pro začátečníky, na kterou možná bohužel budou chodit ti, kteří budou mít chuť na "trochu nějaké té zábavy". Varovným signálem pro takové naivky ale může být už fakt, že tento film má v originále nejméně dva různé názvy ("After School Special" a "National Lampoon's Barely Legal"), byl natočen v roce 2003 a v amerických kinech šel až poté, co vyšel v Evropě na videu (což se obojí stalo už před mnoha měsíci). A měl jsem velký problém sehnat z něj na Internetu aspoň jednu fotku.

Film vypráví o třech sedmnáctiletých studentech, kteří se rozhodnou natočit porno "o panicích, pro panice". To by myslím o zápletce stačilo a je jasné, že když jsou ve filmu hlášky jako "Odnes ty vzorky moče do laboratoře" nebo "Mám malého lulánka a jsem předčasný ejakulátor", nebude nouze o vzrušující humor.

Scenáristé zřejmě byli nějací starší lidé, kteří psali teenagerské komedie někdy před dvaceti lety, protože vůbec nechápou jak funguje Internet (a nechávají současné puberťáky, aby si kopírovali porno na VHS kazety!) a domnívají se, že dnešní mládež používá nadávky jako "Asswrangler".

Péčko pro začátečníky není vyloženě nechutný film (i když v něm nechybí opičí sperma v obličeji invalidního studenta na vozíku s velikými rovnátky), ale to ho činí ve výsledku vlastně ještě méně zajímavým a zábavným než hrůznosti jako Klub sráčů nebo Kluci to taky chtěj. V rámci natáčení porna v něm uvidíme pár nahých ženských bradavek, ale kdo z dnešních teenagerů by byl natolik zoufalý, aby na něco takového chodil do kina, když má kvalitnější materiál dávno na svém harddisku?

Ve zkratce...

Haley Joel Osment ze Šestého smyslu (nyní osmnáctiletý) nejenže chlastá, bere drogy a nebezpečně jezdí autem, ale také dost divně vypadá.

Operační Thetan Tom Cruise a jeho produkční společnost Cruise/Wagner se rozešli se studiem Paramount, u kterého "kotvili" posledních 13 let. Pikantní je, že podle Paramountu bylo důvodem "nevhodé Tomovo vystupování na veřejnosti".

Potenciální zmatek s názvy dvou podobných filmů, zmíněný v úvodu článku, se týká i jiných leteckých snímků: Francouzský film "Les Chevaliers du Ciel" (doslovně přeloženo "Rytíři nebes") v našich kinech právě jde jako "Sky Fighters: Akce v oblacích", zatímco americký film s názvem "Flyboys" u nás brzy půjde pod českým názvem "Rytíři nebes"!

"Ong Bak's Tony Jaa is... Jumping in Slow Motion a Lot!"

Reklama

Související témata:

Související články

FFFILM na vodě a na kolech

Po nějaké době se v našich kinech znovu objevuje bez debaty výborný naprosto rodinný film. Než se k němu ale dostaneme, musíme se prokousat jednou převrácenou...

Super FFFILM

Vzhledem k tomu, že tento čtvrtek má českou premiéru pouze Tokijská jízda, která - byť je Rychlá a zběsilá - není zrovna super, byl jsem nucen sáhnout...

FFFILM a mockumentary

Protože Supermana jsem vám doporučil už minulý týden, tentokrát se můžeme zastavit u jednoho marginálního filmového žánru, který se tento čtvrtek objeví...

Výběr článků

Načítám