Na produkci a distribuci snímků, ale také na festivaly, titulkování filmů, vydávání DVD a finanční pomoc při prosazování se na zahraničních trzích uvolní EU v rámci svého programu MEDIA 2007 celkem 755 miliónů eur, což je o polovinu více než v obdobném fondu v letech 2001-2006.

"Cílem Unie je zachování a rozšířování kulturní pestrosti a kinematografického dědictví Evropy. Chceme také podnítit konkurenceschopnost evropského filmového průmyslu, vždyť více než 70 procent filmů v kinech pochází z USA," vysvětluje německá europoslankyně Ruth Hieronymiová, jež jako zpravodajka program MEDIA 2007 připravovala.

Unie přitom nechce suplovat národní podporu kinematografie, jež by se měla soustředit na samotnou výrobu filmu. Zkušenosti producentů v Unii totiž potvrzují, že jsou mnohem těžší vývojová a přípravná fáze filmů, než jeho dokončení a uvedení na trh. "Myslím, že EU jde správnou cestou, když se soustřeďuje na projekty a distribuci. Možná by ale měla víc podporovat nezávislá kina. Tak by se k divákům dostalo více filmů, které má jinak člověk šanci vidět jen na festivalech," říká německá producentka Simone Baumannová.

Česko si přitom v čerpání podpor na audiovizuální kulturu nevede vůbec špatně. Jen loni české projekty získaly z Bruselu 1,14 miliónu eur, což je vzhledem k velikosti filmového trhu a počtu obyvatel jeden z nejlepších výsledků vůbec. Česko je festivalová velmoc Absolutní špičkou mezi nováčky v Unii jsme pak v podpoře festivalů.

"V Maďarsku EU spolufinancuje dva, v Polsku tři a na Slovensku jeden. Česko přitom získalo loni podporu na šest akcí ročně," vyjmenovává ředitelka české kanceláře programu MEDIA Barbora Ondrejčáková. Výsledky podpory evropských filmů jsou přitom na rozdíl od mnoha jiných programů Unie doslova viditelné. Díky spolufinancování z unijního fondu se na plátnech českých kin objevil například snímek Indián a sestřička nebo celovečerní pásmo animovaných Werichových pohádek Fimfárum 2. Na podzim je pak naplánována premiéra filmu Grandhotel, jehož spoluautorem je spisovatel.