Stárnoucí matka, ovdovělá manželka a nemocniční sestra Jarmilka Kukačková (Iva Janžurová) je nezmar. V nemocnici pracuje za tři, chodí si přivydělávat uklízením po domácnostech a doma na vesnici podstrojuje a posluhuje svému mladšímu a dětinskému druhovi Pepíkovi (Jiří Lábus), s nímž žije nesezdána, takzvaně na psí knížku. A to má na krku ještě sobeckou a nevraživou tchýni (Stella Zázvorková), která doma ostražitě hlídá dobré mravy a hodně pije...

Z řady hodných, pracovitých žen, jejichž obětavost nezná hranic a jejichž světovláda začíná za domácím prahem, jak každodenně zaopatřují své blízké i zachraňují soudržnost samotných rodin - když už ten jejich Pepík je budižkničemu, který jen čumí na sport v televizi, umí si jen stěžovat na tuhé maso na talíři a tajně si užívá s nějakou "Vlastou za sto". Herečka Iva Janžurová tu v lecčems navázala na svou roli Matky ve filmu Výlet Alice Nellis, stejně jako se umělecká rodina Janžurové (dcera Sabina Remundová hrála také ve snímku Výlet) ukazuje být "tvůrčím komandem" interpretujícím dnešní situaci a úděl české ženy.

Inscenaci dominují herecké výkony

Film je založen na vynikajících hereckých výkonech, dobře rozepsaném scénáři a lidsky povznášející pointě ve stylu: přece jenom ten život stojí za všechny ty starosti. A hlavně, diváka potěší množství postřehů, odpozorovaných ze všedního života - vaření jako erotika stáří patří k těm nejlepším.

Nechybí ani komická zástupkyně novodobých zbohatlíků, znuděná panička Venuše Hrabětová (Eva Holubová), jejíž nová prsa stojí 50 tisíc. Anabáze Jarmilčiny nemocniční služby se naopak ve filmu moc nepovedla. Je příliš ilustrativní, vyléčení pacientky z deprese je tezovité, celá sekvence působí trochu jako ze seriálu Jaroslava Dietla.

Snímek se inzeruje jako komedie, na komedii ovšem chutná příliš hořce. Při zpodobení ženského údělu se tu trochu moc tlačí na pilu a na city. Asi jako když některá napíše o svém životě do ženského časopisu. Ale stejně film patří k tomu nejlepšímu z produkce ČT.

Na psí knížku, 2003, ČT1 8. června ve 20:00, režie: František Filip, scénář: Sabina Remundová, kamera: Vladimír Opletal