Knihy zdražuje i tlak na růst distribučních a knihkupeckých rabatů. Shodli se na tom významní nakladatelé, distributoři a knihkupci. Podle Šárky Novákové ze společnosti Euromedia Group, která vydává knihy pod značkami Balios, Ikar, Knižní klub, Universum a Odeon, je důvodem zdražování především přesycený trh.

"Právě proto se dnes tisknou menší náklady a zvyšují se ceny tisku. Při vyšších nákladech by samozřejmě cena tiskárny byla nižší a nižší by mohla být i cena knihy," myslí si. Potvrzuje to i Jana Růžičková, obchodní ředitelka nakladatelství Albatros. "Největší podíl na růstu cen má zdražování výroby a současně snižování nákladů knih. Příprava jednotlivých titulů proto stojí čím dál víc," říká.

Jaroslav Císař, tajemník Svazu českých nakladatelů a knihkupců (SČNK), má za to, že za zdražováním stojí také tlak na zvyšování distribučních rabatů. "Některé velké distribuční firmy už překročily 50procentní rabat, a nakladatelům tak z prodejní ceny knihy zbývá polovina nebo méně," říká. Podle něj ale za poslední období knihy podražily pouze o jednotky procent, a proto je prý pravděpodobnější, že mnozí nakladatelé tlak na větší rabaty řeší spíše hledáním rezerv.

Řetězce vyvíjejí tlak

Nováková naopak tvrdí, že nakladatelé spíše zdraží, než aby minimalizovali zisk. Z údajů SČNK vyplývá, že v první polovině 90. let minulého století se rabaty pohybovaly v rozmezí 20 až 25 procent. Od té doby se zhruba zdvojnásobily. Větší pohyb prý nastal především se vznikem velkých knihkupectví a knihkupeckých řetězců.

"Velké obchody mají rabaty vyšší než 30 procent, čímž vyvíjejí tlak na rabaty distributorů. Ti pak tlačí na nakladatele," říká Josef Žák z knižního velkoobchodu Kosmas. To, že za zvyšováním rabatů stojí obchodní řetězce, si myslí také Růžičková. "Supermarkety tlačí na to, aby dostávaly 40 až 50 procent, distributor potřebuje alespoň deset procent, aby přežil a v tu chvíli může jít až 60 procent z ceny knihy pryč z nakladatelství."

Samy knižní ani obchodní řetězce se k výši rabatů nechtějí vyjadřovat, protože ji považují za obchodní tajemství. Náklady, na nichž má podíl zdražování paliv a skladových prostor, ale rostou i distributorům. Také proto si Císař myslí, že jejich rabat teď stoupá výrazněji. Hranici rentability, za niž už nemůže nakladatelství zajít, pokud má přežít, představuje podle Císaře 60procentní rabat.

"Některá nakladatelství se k tomu už velmi blíží. Teď už jde do tuhého, zuří neviditelná válka," říká. Oslovení nakladatelé se shodli, že tlak na zvyšování rabatů bude dál pokračovat a velký vliv budou mít především obchodní řetězce. Vývoj prý směřuje ke zmenšení počtu nakladatelů. "Přežijí jen nejsilnější," dodává Císař. V roce 2005 vyšlo v ČR 15 350 knižních titulů, zhruba polovinu této produkce ale tvořily publikace, které se nedostaly do knihkupecké sítě. Alespoň jednu publikaci loni vydalo 1356 nakladatelů. Polovina nakladatelských subjektů vyprodukovala za rok jednu až tři knihy. Sto a více publikací si na konto připsala necelá třicítka nakladatelů.