Kdyby někdo srovnal dnešní "filmovku" s její podobou před deseti lety, nestačil by se divit. Letní filmová škola se divoce rozrostla, kdysi přehlídka klubových filmů dnes nabízí desítky koncertů, přednášek, workshopů, výstav a hlavně přátelskou, neformální atmosféru, kterou všichni oceňují, ač ne vše funguje podle plánu. Filmovku lze prožít jako improvizovaný kulturní svátek, který spojuje více uměleckých oborů, ale i jako jeden velký mejdan.

Přehlídka ale především doplňuje bílá místa, která milovníci filmu mají ve svých znalostech, stejně jako vozí z ciziny režisérské osobnosti. Letošní cyklus věnovaný Africe sice nepřilákal tolik lidí jako předchozí ročníky - plné náměstí bylo nakonec stejně zvědavější na tuzemskou komedii Účastníci zájezdu než na umělecký film z Pobřeží slonoviny nebo z Kanady.

Ale ten, kdo byl zvídavý, se mohl seznámit například s tvorbou Souleymana Cissého z Mali, který svým filmem Světlo (1987) patří k tomu nejlepšímu z historie filmu. Vedle toho poznal snímky u nás neznámého "quebeckého Felliniho" André Forciera, anebo si zanadával nad německou volnou filmovou adaptací posledních dopisů Boženy Němcové, kterou nám naservírovala v krvavých konturách Dagmar Knöpfelová pod titulem A touto nocí nevidím ani jednu hvězdu.

Přesto slabinou přehlídky zůstává někdy rozvolněná nebo ledabylá dramaturgie doprovodných akcí a hlavně besed. Diskuse Jak točí Kanada nedospěla vůbec k jádru pudla, povídání o situaci afrického filmu se točilo poklidně a rozvláčně kolem jediné otázky, zatímco středeční workshop ve stanu ANPU skončil málem konfliktem. Hudebníci z česko-africké kapely Nsango Malamu, která hraje duchovní etnickou hudbu, už nebyli tak duchovní, když zjistili, že se mají o pořad dělit s přednáškou českého afrikanisty Vladimíra Klímy a básníka Miroslava Topinky.

Šli si to málem osobně vyřídit s ředitelem přehlídky Jiřím Králíkem a potom oba Čechy nepustili už vůbec na pódium. Nic z toho ale nemůže zastínit fakt, že hradišťská filmovka zůstává podnikem nadšenců a filmových klubistů, kteří s velkým nedostatkem peněz nabízejí důležitou alternativu dalším festivalům.