Hlavní obsah

Dánská hra o lidech, kteří se neumějí ani rozejít

Novinky, Radmila Hrdinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Je otázka, zda jsou pro naši společnost typické mladé dvojice, jež se vyžívají v kupování a zařizování nákladných domů, ale je jisté, že si diváci porozumí se zvláštním osamocením postav této hry.

Článek

"Celou společenskou stavbu držíme pohromadě my, naše kruhy. Lidi, co v téhle zemi bydlí ve velikánských vilách a pořádají opulentní večeře. Klasická rodina, to jsme teďka my. A my musíme mít ty baráky, co se o nich ostatním jen sní." prohlašuje Helena ve hře Znalci, kterou v české premiéře uvedlo Švandovo divadlo ve Studiu.

"Sociální vrstva, kterou hra zobrazuje, je pro dnešní dánskou společnost reprezentativní," tvrdila dánská autorka Nikole Werdelinová (1960) na setkání s novináři, usazená právě na pohovce, z níž pronáší Helena zmíněné věty, zatímco její muž Petr zadumaně onanuje na luxusní toaletě.

Jsou to lidé, kteří zdánlivě mají všechno, kromě jediného - neumějí vytvořit skutečně fungující partnerský vztah. Neumějí být spolu a neumějí se vlastně ani rozejít. Čím usilovněji se snaží jeden druhého zaujmout, čím více pitvají svá nitra, čím více mluví, tím větší prázdno a ticho se mezi nimi rozprostírá.

To jistě není v dramatické literatuře nic nového, to znal už Albee či Beckett, ostatně Znalci z roku 1997 jsou první hrou Werdelinové, na které si ověřovala, jak technika střihu, kterou jako úspěšná autorka komiksů ovládala, funguje na jevišti. Napsala obratné dialogy s víceznačnými replikami, ale její hře chybí smysl pro architekturu dramatu, divák má pocit, že do života postav nahlíží právě okénky společensko-psychologického komiksu.

Inscenaci v režii Daniela Hrbka pomohl mnoho intimní prostor smíchovského Studia, kde diváci, usazení na dotek od hrdinů, vstupují nejen do jejich bytů, ale i životů, nahlížejí jim do postele i na toaletu.

To, co vidí, není příliš utěšené, ale autorka umí vážné téma nadlehčit humorem. Nejpatrnější je to u Heleny, kterou Kristýna Frejová (alternuje Veronika Janků) hraje v groteskní nadsázce jako ženu, která napřed mluví než uvažuje. Těžko jí ale uvěříme, že se živí jako úspěšná advokátka - možná že i to je jen jistá forma hry na suverenitu. Helena jako by sebe samu sledovala z pohledu napolo rozvodového procesu, napolo harlekýnového románku o nepochopené hrdince.

Jejího muže Petra vytváří Kamil Halbich se střízlivým odstupem, jakoby se bál i jen naznačit odpor, který k Heleně chová a který ho žene k drobné okaté černovlásce Kiki (herecky přesná Klára Pollertová - Trojanová), jež ovšem - stejně jako druzí - postrádá talent i odvahu k vytvoření skutečného vztahu.

Na samém konci tohoto spektra vyvrženců, kde skutečné vzrušení nahrazují už jen silácké sexuální fantazie, se ocitá dvojice Otto (Tomáš Pavelka) a Karen (Apolena Veldová). Znalci jsou hrou, která pobaví a snad i znepokojí. Rozumět si s ní budou především vrstevníci těchto neúspěšných "znalců života".

Nikole Werdelinová: Znalci, překlad František Fröhlich, režie Daniel Hrbek, výprava Petra Hábová, dramaturgie Markéta Bláhová, česká premiéra 16. a 17. 5. 2003 ve Studiu Švandova divadla Praha

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám