Článek
Compaia Nacional de Danza ve třech chorografiích Castrati, Rassemblent a Por Vos Muero přináší průřez svou tvorbou, protože vznikly během dvanácti let.
"Nejnovější je ze světa kastrátů," sdělil Novinkám Duato: "Prvotní inspirací byla jako vždy hudba, v tomto případě Vivaldiho." Duata, který celý život věnuje tanci a nemá ani rodinu, zaujaly na hudbě, jíž dominovaly vysoké hlasy kastrátů, dva aspekty: "Zaujalo mě, že někdo odevzdá život umění. Kastráti vedli velmi osamocený život, mnozí také spáchali sebevraždu." Jeho pohled však není idylický, nezapomíná, že právě rodiče mnohdy prodávali děti církvi a nechali je vykastrovat.
Za klíčovou ale považuje Duato choreografii Rassemblement z roku 1990: "Vypráví o nedostatku lidských práv, o afrických otrocích, kterým se stýská po vlasti." Použil v ní písně Haiťanky Toto Bissaintheové. "Celý život byla pronásledována, protože zpívala o svobodě. Na představení přijela jen v sandálech, protože neměla co na sebe. Stala se z ní alkoholička," zavzpomínal.
Duato se také těšil na setkání s matkou známého choreografa Jiřího Kyliána, ve jehož souboru začínal." S jeho matkou se známe velmi dlouho, byla to tanečnice." Kyliána si velmi váží: "Velmi ho obdivuji, hodně mě inspiroval, považuji ho za svého duchovního otce, je to choreograf století, choreograf všech choreografů."