Grafický design se v novém tisíciletí - zejména díky internetové komunikaci - stává nesmírně atraktivní a žádaný, a tak nikoliv náhodou po celém světě vznikly podobné akce, jakou pořádá ode dneška Brno. Jenže i v hájemství umění se ctí tradice a doba trvání bienále. A v tomto ohledu Moravané jasně vítězí: první bilance se tu konala už v roce 1963, takže jde o akci o něco málo mladší než slavná německá Documenta.

"Na bienále jsme opravdu hrdí. Je to vlastně stejně cenná a respektovaná mezinárodní kulturní akce jako Karlovarský filmový festival," tvrdí ředitel Moravské galerie a hlavní organizátor Marek Pokorný.

Hostem je Čína

O renomé Brna svědčí i počet zájemců o vystavování. Mezinárodní porota letos vybírala z více než sedmi set přihlášených autorů ze 46 zemí celého světa, kteří do soutěže zaslali přes tři tisíce samostatných děl i celých souborů.

Pro postup do výstavy porotci vybrali jen 109 výtvarníků z 27 zemí světa. Nejpočetněji zastoupené jsou Česká republika (21), Japonsko (15), Švýcarsko (11) Čína (10) a Írán (8). Práce grafiků reflektují přísný minimalismus, promyšlené konceptuální přístupy, postmoderní kreativitu i národní tradice naroubované na mezinárodní styl. Vše lze spatřit do 15. října v brněnské Moravské galerii, v Uměleckoprůmyslovém muzeu a v Místodržitelském paláci.

Soutěžní přehlídku doplňuje řada kurátorsky připravených výstav. V rámci bienále se prezentuje samostatnou expozicí Čína. "Soubor čínského grafického designu vznikl díky delší spolupráci Moravské galerie s Muzeem umění v Macau," řekl Právu ředitel bienále Marek Pokorný. "Bude to jistě výtvarná atrakce letošního Brna. Tisíciletá kultura se tu spojuje se západními trendy, což je přesně obraz současné proměny Číny."

Macao od 16. století představovalo most mezi Čínou a Evropou, co se týče kultury, vědy a technologie. Zdejší muzeum od roku 1995 pořádá vlastní grafické bienále a jeho ředitel Ung Vai Meng - sám výtvarník - pro moravskou výstavu vybral téměř sto prací 23 designérů z Číny, Hongkongu, Tchaj-wanu a Macaa.

Už tradičně se samostatnou výstavou prezentuje laureát Grand prix předminulého bienále, kterou je tentokrát Catherine Zask, jež získala hlavní ocenění v roce 2002. Proslulost moravské přehlídky je tak velká, že takřka neznámá autorka se díky Brnu stala v západním světě uznávanou osobností v oboru vizuálního stylu.

Z dalších akcí je zajímavá výstava, kterou připravil Peter Bižak, výtvarník slovenského původu, žijící trvale v Nizozemsku. Jako kurátor oslovil devatenáct předních osobností ke společné autorské výstavě nazvané Grafický design v bílé krychli. Každé z vyzvaných studií od Londýna až po Soul mělo připravit plakát pro brněnskou výstavu. Výsledky byly využity v expozici, ale i přímo k vizuální propagaci bienále ve městě. Diváky čeká také retrospektiva českého klasika Milana Grygara a výstava českých studentských prací Hledej design!