Když anděl neuspěje, založí na zemi populární skupinu The Angels, o kterou svede nakonec boj peklo s nebem. Vše ukončí Bůh prohlášením, že nebe i peklo má své místo, takže ďáblové se vrátí do pekla a andělé podle rozkazu Nejvyššího musí "ochraňovat hudbu a lásku po celém světě."

Chci věřit, že oba autoři to mysleli s diváky upřímně, ale výsledek jim dost krutě nevyšel. Na vině je především silně amatérský text, v němž se rýmuje po vzoru "lásku neskrývej, do očí pravdě se podívej" a pějí se obrazy jako "láska je polární zář utkaná ze zlatých nití" ve stylu popu let dávno minulých. Jestliže se autoři v programu zaštiťují větou, že "někteří lidé v The Angels možná nebudou vidět víc než skrumáž různých hudebních stylů a žánrů a uměleckých postupů postrádajících smysl", pak lze toto hodnocení považovat za dosti výstižné.

Hudební skrumáž prozáří občas citace klasika, ale když zazní Dvořákova melodie "Bože, Bože, píseň novou", je to pro slabé dílo už příliš silná konkurence. Pravda ale je, že ve druhé polovině se The Angels hudebně o něco vylepší a zazní v nich i pár podařených hitů. Jako celek ale toto zmatené dílko stěží obstojí u diváků malých, natož pak velkých.

Moc mu nepomohla ani jevištní podoba, v níž postavy škrobeně recitují mluvené texty, případně naučeně diskotékově juchají. Dobře zpívající děti z Dětské opery Praha nepůsobí o mnoho přirozeněji než infantilně stylizovaní dospělí, kteří si buď hrají na pubertu ("Puberta je těžkej věk!") anebo na Draculu (Daniela Hůlka v roli arciďábla Asmodea), případně velkooperně trpí (ďáblice Lilith Lívie Vénosové).

The Angels jsou nepovedený pokus, který stál Národní divadlo, Dětskou operu i Český rozhlas, který pořídil nahrávku, určitě dost peněz a účinkující zbytečné úsilí. Obojí mohlo být vynaloženo lépe. Pokud se chcete přesvědčit osobně, máte ve čtvrtek večer poslední možnost zhlédnout The Angels v Boudě na piazzetě u Národního divadla.

Lukáš Hurník - Petr Čenský: The Angels Dirigent Jan Kučera, režie Gabriela Haukvicová, scéna a kostýmy Renáta Weidlichová, pohybová spolupráce Natalie Krištůfková, Petr Veleta, sbormistr Zuzana Marková. Světová premiéra 1. 6. 2006.