Už úvodní scéna PINOCCHIA je symptomatická: Z vozu spadne poleno a kutálí se městem, aby si "našlo" chudého Gepetta, který touží po synkovi. Z technické stránky je to natočeno velmi slušně a poleno (digitální) poletuje uličkami celkem realisticky. Ovšem pochybuji, že úmyslem bylo, aby tato scéna vzbuzovala v divácích hrůzu. Poleno má totiž přes metr a bleskovou rychlostí skáče doslova centimetry od obyvatel městečka! Bohužel, mozek z hlavy nikomu vymlácen není a poleno skončí u Gepetta, který si z něj vyřeže dřevěnou loutku. Proces řezání je ztvárněn tak, že Gepetto na dřevo mluví, dřevo mu odpovídá, ale stále nic nevidíme. Teprve když je dílo dokončeno, najednou vidíme, že před Gepettem sedí hotová dřevěná loutka. Tedy, sedí před ním Roberto Benigni! Vskutku je to tak. Postavička Pinocchia není počítačová ani animovaná ani loutková: Dřevěného chlapečka hraje téměř padesátiletý Benigni s jasně patrným strništěm na tvářích, oblečený v květovaném pyžamu. Prostě vypadá jako něco z nějakého hodně úchylného fetišistického pornoserveru. Nekončí to ovšem jeho fyzickou podobou. Pinocchio v jeho podání je nesympatický důvěřivý fracek, který opakovaně slibuje, že bude hodný, opakovaně sliby neplní a lže a opakovaně je bůhvíproč zachraňován Modrou vílou (tu hraje Benigniho žena)... Mezitím se také stane oslem a umře:

Kromě toho je Pinocchio také oběšen, utopen, sežrán rybou a ocitne se na smrtelném loži, kde si pro něj přijdou králíci-smrťáci:

Ano, Pinocchio totiž nechce vypít medicínu, takže mu víla sdělí, že v tom případě umře, načež se otevřou dveře a vejdou čtyři dvoumetroví černí králíci s rakví! Nevím, jestli tohle je v knižní předloze, ale každopádně v tuto chvíli už musí děti s hrůzou utíkat ze sálu, protože to je scéna jako z hodně depresivního filmu od Tima Burtona. Králíci-smrťáci jsou tak úžasný nápad, že by si zasloužili vlastní film nebo comics od Neila Gaimana. Čímž se nenásilně dostaneme k výtvarné stránce PINOCCHIA, která je sice velmi zajímavá a občas obdivuhodná, ale opět katastrofálně nevhodná pro pohádku a spíše připomínající něco z 50 let starých italských artfilmů.

Ještě si nemůžu odpustit fotku "veselého cvrčka":



Po mnoha nudných epizodách nakonec víla udělá z Pinocchia lidského chlapečka, což je znázorněno tím, že původní Pinocchio (Benigni) leží bez života na židli, lidský Pinocchio (taky Benigni) jde v modrých šatičkách do školy a jeho stín (taky Benigni) se od něj utrhne a utíká za motýlem na luka. Konečně můžete zavřít úžasem otevřenou pusu a odejít domů. Bohužel, film je u nás uváděn v českém dabingu, který je poměrně kvalitní. Píšu "bohužel", protože v USA byl PINOCCHIO promítán s anglickým dabingem, který prý byl natolik příšerný, že přidával hrůznosti filmu další rozměr. Díky tomu bohužel nelze PINOCCHIA doporučit ani jako "film, který je tak špatný, až je zábavný". Je to opravdu jen nuda, při které budete každých pár minut velmi udiveně kroutit hlavou.

Aby nevznikl matoucí dojem: PINOCCHIO není to, čemu se normálně říká "nepovedený film". Kdyby tenhle film vznikal v Hollywoodu, tak by si producenti už někdy v ranném stádiu natáčení všimli, co se děje, a buď by si na Benigniho pořádně došlápli nebo to celé zrušili. V Itálii to asi zřejmě tak nefunguje (asi to souvisí i s tím, že producentkou byla Benigniho manželka), takže šílený Ital mohl celé dílo završit a dotáhnout do triumfálně katastrofálního konce. Výsledek je sice šílený, ale jaksi "konzistentně šílený" a obávám se, že vypadá přesně tak, jak ho Benigni chtěl natočit. Což mě vede k úvaze, jak mohl stejný člověk natočit tohle a současně i ŽIVOT JE KRÁSNÝ?

Premiéry týdne

Kromě PINOCCHIA má tento týden premiéru zombie-horor Dannyho Boylea (TRAINSPOTTING) s názvem 28 DNÍ POTÉ. Je to laciný film, bez hvězd a s velmi málo triky, ale přišel mi velmi působivý a když ne strašidelný, tak aspoň znervozňující. Mou podrobnější recenzi najdete ve čtvrtek v Cinemě a pod ní názory ostatních, kterým se film většinou nelíbil tolik jako mně. Tento čtvrtek má také v IMAXu premiéru restaurovaná (a mírně digitálně vylepšená) verze Disneyova LVÍHO KRÁLE, což nejenže je skvělý film, ale navíc má velmi slušný český dabing (ten původní z roku 1994).

Ve zkratce...

MATRIX - RELOADED po rekordních tržbách prvního týdne po druhé víkendu překvapivě propadl téměř o 70 procent a bez problémů ho překonala nová komedie Jima Carreyho BOŽSKÝ BRUCE (BRUCE ALMIGHTY). I tak vydělá MATRIX - RELOADED spoustu peněz, ale jde o zajímavý příklad relativity filmového byznysu. Akcie koprodukční společnosti VILLAGE ROADSHOW (která druhý MATRIX distribuuje v mnoha zemích) totiž následkem tohoto faktu klesly o pět procent.

První fotografie Michaela Gambona (vlevo, s futrálem aby mu nezmokly fousy) v roli profesora Brumbála. Vpravo původní Brumbál Richard Harris:

Když už jsme u mrtvých herců a náhradníků, nová Vědma bude ve třetím MATRIXu vypadat takhle.

Nový trailer na TOMB RAIDERa 2 najdete tady. Není v něm nic zásadně nového, pokud mezi "zásadní nové" věci nepočítáte bradavky Angeliny Jolieové a půlvteřinový záběr na nějakou digitální obludu.

Na Ain't-It-Cool-News proběhla vtipná a zajímavá debata o tom, kam spějí STAR WARS a jak to všechno dopadne. Doporučuji, pokud se nebojíte spoilerů. Na stejném serveru najdete i pokračování oné debaty.

M. Night Shyamalan ohlásil svůj příští projekt: Ashton Kutcher, Joaquin Phoenix a Kirsten Dunstová budou hrát v nadpřirozeném thrilleru THE WOODS, odehrávajícím se v roce 1897 ve vesnici uprostřed hlubokého lesa, osídleného mytickými bytostmi. Prý to bude něco mezi EVIL DEAD a ČARODĚJKAMI ZE SALEMU.

Geoffrey Rush hraje Petera Sellerse v novém životopisném filmu o slavném komikovi. Podoba celkem odpovídá:

Letos na podzim bude mít v amerických kinech obnovenou premiéru restaurovaná verze původního VETŘELCE. Pokud bude mít úspěch, budou příští léto následovat VETŘELCI. Bohužel, u nás zřejmě ne.

Ale jiná horká informace: INDIANA JONES 4 bude mít podle posledních oficiálních informací českou premiéru už 25. srpna!!! Opravdu! Ovšem v roce 2005... :)