Hlavní obsah

FFFILM: Impossible 3

Novinky, František Fuka

Psát na internet o filmech má jednu podstatnou výhodu: Můžete stihnout napsat recenzi i v případě, že se první novinářská projekce koná dva dny před premiérou, jak se to stalo v případě Mission: Impossible 3.

Článek

Nejdříve ta úplně nejlepší zpráva: Pokud bych vzal tři celovečerní díly Mission: Impossible, netušil bych nic o nějakém seriálu a netušil bych, v jakém pořadí vznikly, pravděpodobně bych došel k názoru, že Mission: Impossible 3 je z nich nejlepší, nebo alespoň k názoru, že J. J. Abrams (tvůrce seriálů "Lost" a "Alias") je v případě těchto tří filmů schopnější režisér, než Brian De Palma a John Woo.

Třetí Mission Impossible má nejchytřejší dialogy, nejlépe zpracované mezilidské vztahy a nejlepšího záporáka (Philip Seymour Hoffman je úžasný herec a má úžasně napsané hlášky). Ale...? V čem je to "ale"?

"Ale" spočívá v tom, že třetí Mission: Impossible nemá nic společného s Mission: Impossible. Asi na vás také zapůsobilo trochu divně, že druhá M:I měla značně jiný "feeling" a styl než první. To ale není nic proti změně, kterou vám připravila trojka. Její hrdinové (kladní i záporní) tentokrát vůbec nejsou cool, přesněji řečeno "jsou cool tím, jak opovrhují cool chováním". Tedy jsou pravým opakem toho, jak se tytéž postavy chovaly v předchozích dílech!

Jistě, je to změna k lepšímu a filmoví recenzenti na projekci se mnohokráte v průběhu filmu zasmáli (a byl to většinou čistý smích někoho, kdo právě viděl nebo slyšel chytrý scénáristický nebo režisérský nápad, nikoliv výsměch tvůrcům), ale je to velmi zásadní změna a klasické "IMF momenty" (jako 100% dokonalé masky, převleky a měniče hlasu) působí v tomto filmu vyloženě nepatřičně.

Obávám se (i když bych se hrozně rád mýlil!), že řadový filmový divák bude všechny chytré nápady zcela ignorovat a spíše mu bude vadit, že ve filmu téměř nejsou akční scény (a pokud jsou, dokumentárně roztřesená kamera znemožňuje sledovat, co se děje), žádní bondovští superzáporáci a žádní superhrdinové. Vlastně, Tom Cruise se chvílemi zapomene a dělá superhrdinu, přičemž nepodává zdaleka tak dobrý herecký výkon jako ve Válce světů.

Možná se divíte, že se nezmiňuji o ději, ale ono na něm opravdu nezáleží (stejně jako na něm nezáleželo v prvních dvou dílech). Podstatné je vědět, že prťavý Hoffman je padouch, Cruise se ožení a ani jedno nepůsobí směšně. Jak říkám, Mission: Impossible 3 je dobrý film, ale byl by ještě mnohem lepší, kdyby neměl nic společného se sérií Mission: Impossible a kdyby v něm nejslavnějším hercem byl Philip Seymour Hoffman.

Paramount si byl vědom toho, že musí M:I 3 vydávat za něco poněkud jiného, než doopravdy je, takže trailer je plný úžasných akčních záběrů (kterých je přitom ve filmu minimum a vůbec pro něj nejsou typické). Ještě dále šli ale producenti filmu Tristan a Isolda, jehož trailer se snaží působit dojmem Luhrmannova Romea a Julie a jeho akční scény jsou doprovázeny moderní hudbou.

To už je ovšem naprostá lež. Film Tristan a Isolda není ani trochu moderní a snaží se vyprávět starou romanci (z rámcově stejné doby jako příběh Krále Artuše) velmi klasickým způsobem. Podobně jako příběh rytířů Kulatého stolu ani příběh o Tristanovi a Isoldě nemá "jednu správnou originální verzi", o čemž se můžete podrobně dočíst třeba zde. Zásadní je, že v příběhu jde o milostný trojúhelník mladého hrdiny, jeho strýce vladaře a princezny z daleké (relativně) země.

Pokud máte (podobně jako já) jen velmi mlhavou představu o příběhu, film Kevina Reynoldse vás pravděpodobně potěší svými romantickými zvraty, které mají svou osudovou (chtělo by se mi napsat "shakespearovskou") logiku a jsou svěží alternativou k většině dnešních dementních scénářů.

Někteří herci ve filmu dobře hrají (hlavně Rufus Sewell jako strýc) a hlavní dva hrdinové jsou aspoň zajímaví. Bohužel, ke konci se film zvrtne právě směrem k dnešním "tradičním dementním scénářům", zapomene na zajímavou osudově nešťastnou lásku hlavních hrdinů a začne nám cpát nějaké dobývaní malé věže s asi tuctem lidí uvnitř, na jejímž dobytí či nedobytí snad závisí osud celé země (??). Tyto scény, kterými má film vrcholit, jsou naprosto kontraproduktivní a film díky nim ztrácí značnou část kreditu, který v mých očích získal během své první hodiny. Pokud základní zápletku příběhu znáte, pak snad ani nemá smysl na Tristana a Isoldu chodit, protože se dočkáte jen její slušné ilustrace s nepodařeným koncem.

A třetí a poslední premiéra týdne nese název Show začíná (Mrs. Henderson Presents) a je inspirována skutečnými událostmi. Koncem 30. let minulého století si bohatá britská vdova usmyslela, že začne podnikat v divadle. Koupila staré londýnské divadlo, začala v něm provozovat kabaret a aby měla větší úspěch, rozhodla se předvádět v něm nahá děvčata! S tím měla samozřejmě problém u cenzorů, ale nakonec se jí podařilo bizarně vyargumentovat, že pokud se nahá děčata nebudou hýbat, nejde o prasárnu, nýbrž o umění. Takže provozovala několik let kabaret s oblečenými pohyblivými a nahými nehybnými děvčaty. A navštěvovalo ho hodně lidí.

To je v kostce celý příběh filmu, ze kterého jsem vynechal několik drobnějších zápletek, které jsou ale skutečně podružné. Celá historka (ať už je pravdivá nebo ne) je značně chabá, ale film je přesto dobrý, a to především zásluhou dvou herců: Judi Denchové jako paní Hendersonové a Boba Hoskinse jako divadelního manažera, kterého si najme. Nebýt jich, byl by film Stephena Frearse možná i katastrofou. Díky nim je to svěží dílko, které přestává odsýpat až někdy těsně před koncem.

A opravdu v něm uvidíte zcela nahé slečny. A dokonce i Boba Hoskinse. Full frontal!

Ve zkratce...

Náhodou jsem se dostal k poslednímu (a svému prvnímu) číslu časopisu Esquire (tedy, nebyla to náhoda, ale to sem nepatří) a zaujala mne v něm stránka s filmovými recenzemi. Nejdříve to, že Děsnej doják dostal o hvězdičku víc než V jako vendeta, ale ještě více skutečnost, že jsou zde hvězdičkami i slovně ohodnoceny také filmy Mission: Impossible 3 a Šifra mistra Leonarda, které nikdo z redakce Esquire nemohl v žádném případě před uzávěrkou časopisu vidět, a to ani kdyby kvůli tomu letěl do Ameriky!

Pokud vám není lhostejný budoucí osud filmu Markéta Lazarová, jistě si se zájmem přečtete toto.

Tady je ke stažení první trailer filmu DOA - Dead or Alive (podle stejnojmenné videohry). V té videohře mi ta děvčata připadala nějak hezčí. Digitální ňadra rozhodně mají svoje plusy.

Také už je k vidění první upoutávka na nového Bonda. Zatím bohužel pouze ve francouzštině a v nic moc kvalitě.

A nový trailer na The Omen (se zlověstným kostelem na Náměstí míru) a na Piráty z Karibiku 2. A to ještě není všechno: Největší radost mám z nového traileru na film Superman Returns. Ale jsem si vědom problémů, které u nás tenhle film bude mít: Přestože má přítelkyně viděla původního Donnerova Supermana, musel jsem jí vysvětlovat, proč jsou které záběry a hlášky v tomhle traileru tak cool...

Reklama

Související témata:

Související články

FFFILM především o ropě

Dnešní FFFILM de facto nebude "především o ropě", protože nejdříve se budeme věnovat dvěma ne zcela vydařeným komediím (bez ropy). Ale ropa přijde na řadu...

FFFILM: Voda, mlha a led

Zatímco voda v korytech našich řek stoupá, k americkému pobřeží se valí MLHA. A musím vám říct, že i když Vltava ještě o nějaký ten metr stoupne, pořád to bude...

FFFILM především o starších ženách

Dvě starší a jedna mladičká žena, všechny velmi sexy. Co víc si od tří premiér tohoto týdne přát? Snad jen trochu toho filmového umění ve čtvrté premiéře....

Výběr článků

Načítám