Na éru Luboše Baláka se nebude v Huse vzpomínat v superlativech. Skončila a nepříliš úspěšný šéf uměleckého souboru se znovu proměnil ve sžíravého ironika, v autora schopného satirického pohledu na naši přítomnost, kolem které obcházíme stále poněkud uzardělí. Nejspíš proto, že ani po několikerém zazvonění klíči se nešvary a jejich nositelé neuklidili, ale spíš naopak, rozkvetli v nových sadových a parkových strukturách.

Řidiči a Objekt Krásna

Když Balák v programu k inscenaci ve sklepních prostorách domu pánů z Fanalu na Zelném trhu napsal, že "posedlost je vskutku nekonečná a příští díl bude věnován sportu, sportovním disciplínám, a také radosti a krutosti, které přinášejí," člověk se mimoděk lekne, aby se v jeho dramatických perseveracích (opakování týchž motivů nebo činností donekonečna) nezrodili další Funebráci, kteří z Husy vyhnali diváky.

Posedlost první je hra o divadle, o diskusích kolem něho, o teorii, v inscenační praxi demonstrovaná a prakticky doložená historkami automobilisty a jeho chodce. Či spíše bláznivého řidiče a jeho oběti. Ti dva se ocitnou v nemocnici na lůžkách vedle sebe, a nemohou nezjistit, že se mají na svědomí...Dva hlavní aktéry na jevišti, Luboše Veselého a Jiřího Vyorálka, doplňuje jako umělecký objekt Krásna nyvými tanečními kreacemi dramaturgyně Kateřina Mančalová.

Nebezpečí plagiátu

I když Balákova hra, aspoň její nemocniční část, po čertech připomíná text Vlastimila Venclíka Dušičky, shodou okolností po rozhlasovém uvedení před deseti lety letos v dubnu inscenovaný v Mladé Boleslavi, v Huse jdou s Posedlostí sobě vlastní dál. Právě onou názorovou konfrontací, která tuto brněnskou scénu zdobila a chválabohu zase zdobí už téměř půl čtvrtého desetiletí.

Blýskání na lepší časy

Po inscenacích Nadsamec, Baletky, Murlin Murlo je také Posedlost blýskáním na lepší provázkovské časy. Bez Baláka - a vlastně s Balákem. Nikdo ho za zbabranou sezónu nevyloučil, nezabil. Psát on umí, a když má dramaturga, nebo raději hned dva (Mančalová a Alexandra Hurdáková), schopné korigovat jeho grafomanii... Proč ně?!

Divadlo Husa na provázku Brno - Luboš Balák: Posedlost, režie Boris Bogušovskij, dramaturgie Kateřina Mančalová, Alexandra Hurdáková, scéna, výtvarná spolupráce Luboš Balák, hudba, zpěv Zdeněk Král.