Čechům se do hlavní soutěže zatím dostat nedaří, ale zdá se, že naší nejmladší filmařské generaci se blýská na lepší časy.V soutěžní přehlídce oficiálního programu Cinéfondation, určené pro studenty filmových škol, měl předloni film Světlo David Súkup, pro letošní ročník vybrala komise jeho Mechaniku. A po projekcích filmu Frikasé, zařazeného do nesoutěžní prestižní sekce Čtrnáctideník režisérů, už má Martin Krejčí, který tu loni převzal ocenění Hartley Merill Prize za scénář Suplenta.

Mezinárodní filmový festival  v Cannes
Cannes v druhé polovině
Filmový festival v Cannes za polovinou
Lars von Trier je hrdinou festivalové soutěže
Festival v Cannes je i přehlídkou tvorby módních návrhářů
Kidmanová opět prozářila festival v Cannes
 Na festivalu se ukázal i Schwarzenegger
Matrix festivalovým hostům na Riviéře srdce nerozbušil 
Fanfán se vrátil na Riviéru se slávou, ale bez úspěchu

Anekdota s králíkem uspěla

Frikasé mělo v rámci pásma krátkých filmů velmi dobrý ohlas. Drobná anekdota o tom, co se může stát, když kuchař ochutí frikasé z králíka "tou vulgární bazalkou" uspěla určitě i proto, že má příjemně "francouzskou" atmosféru. Představě, že by se do Cannes vrátil příště už s hotovým Suplentem, se ale Martin Krejčí zatím směje.

"Od minulých Cannes jsme s Vojtěchem Maškem napsali ještě další dvě verze scénáře. Chci mít všechno dobře připraveno, nespěchám. Na podzim začneme s generálními obhlídkami, v roce 2004 bych chtěl film natočit. Na hlavní dvojroli jsem se domluvil s Ivanem Trojanem, další obsazení ještě nemám. Takže mluvit o tom, co pak s hotovým filmem, je opravdu ještě hodně předčasné."

Chudí příbuzní z Čech

Dalším českým zastoupením v Cannes byla účast předsedy Asociace producentů v audiovizi Pavla Strnada na setkání Producenti v pohybu. "Nejdůležitější je, že mám dvacet nových známých, s nimiž bych jinak navazoval kontakty určitě déle a složitěji," řekl Právu Strnad.

"Ale jinak si tu člověk připadá jako chudý příbuzný nebo spíš idiot - všichni se diví, jak je možné, že při tak nepatrné státní podpoře se u nás filmy vůbec točí. Když slyší, že dokonce tolik, nevěřícně kroutí hlavou. Nejde jen o tolikrát vyzdvihovanou Francii, ale například v Dánsku dostávají filmaři 60 milonů dolarů státní podpory na rok, my 2 miliony Euro. To je směšné, jsme vlastně předem vyloučeni z mezinárodních koprodukcí, protože nemáme co nabídnout. Takže je spíš příjemný ten pocit, že do společenství evropských filmařů člověk trochu patří, že nás zvou."

Setkání třinácti evropských ministrů kultury s filmaři se sice překvapivě nezúčastnil Pavel Dostál (slovenský ministr navzdory tomu, že slovenská kinematografie je ve srovnání s naší nepatrná, přijel), ale byl na něm Jan Svěrák. A k diskusi o současnosti, budoucnosti a problémech festivalů, kterou organizoval časopis Variety, byl ze střední a východní Evropy přizván jako jediný festival karlovarský.