Ve filmu HRANICE ŽIVOTA hraje Ewan McGregor psychiatra Sama Forstera, který dostane na starost nového pacienta. Mladého Henryho Lethama (Ryan Gosling), který maluje, je dost mimo a chce se zabít v den svých 21. narozenin, což je za pár dní. Sam se mu to snaží rozmluvit, ale přitom sám zažívá zvláštnější a zvláštnější události, které ho nutí pochybovat o jeho vlastním psychickém zdraví. A víc vám o ději prozradit nechci a - upřímně řečeno - ani dost dobře nemohu.

Film HRANICE ŽIVOTA (STAY) je totiž natočen tak, aby nebylo jasné, co se kdy děje a jestli se to vůbec děje. Pár příkladů: Když si všimnete anonymních lidí v pozadí záběrů, zjistíte, že se někteří z nich opakují ve dvojicích a ve trojicích. Některé scény na sebe nenavazují klasickým střihem, ale digitálním morphingem z jednoho obličeje do jiného. Některé záběry se těsně po sobě několikrát opakují, v jiných pár vteřin chybí (jako kdyby chybělo kus filmu) a hrdina najednou "poskočí" z jednoho místa na druhé.

Dva lidé seriózně tvrdí o třetím člověkovi diametrálně odlišné věci. Někdo občas osloví někoho jiného jménem, které není jeho a pak zapírá, že to udělal. Někomu občas začne jenom tak téct z hlavy proud krve...

Podobných podivných drobností (dialogových i audiovizuálních) jsou ve filmu tuny. Vyvolávalo to ve mně podobný dojem jako když spím, respektive jsem na hranici spánku a bdění, mozek mi ještě funguje a uvědomuji si, že neuvažuji zcela logicky a nevnímám okolí zcela přesně. Už jen z tohoto důvodu (že se jí podařilo zachytit tento zvláštní stav) je HRANICE ŽIVOTA nejzajímavější film týdne.

Samozřejmě, to celé by mělo k něčemu směřovat. Doslova pár minut po začátku filmu je nám jasné, že se nedíváme na záznam nějakého objektivního děje, ale A) na něčí halucinace, B) na něčí sen, C) na někoho, kdo žije ve virtuální realitě, která má poruchy, D) na někoho, kdo je pod vlivem drog, E) na někoho, kdo je zhypnotizovaný, nebo na nějakou variaci na výše uvedené. Velmi brzy je každému divákovi jasné, že to, co vidíme, není realita, a logicky začne uvažovat, v čem asi bude spočívat závěrečné "odhalení". Nezbývá mu nic jiného, než hádat, protože ví, že nic z toho, co na plátně vidí, nemusí být skutečné a tudíž se z toho nedá nic moc logického vyvozovat.

K "odhalení" na konci filmu skutečně dojde a řešení záhady je vlastně velmi ordinérní, logické (v rámci toho, co jsme do té doby viděli) a nezpůsobující bolest hlavy. Čímž se tento film liší například od Lynchových filmů, kde na konci nikdy nic vysvětleno není.

Z filmu HRANICE ŽIVOTA jsem rozpolcený podobně jako jeho hrdinové. Na jednu stranu oceňuji, jak řemeslně dobře je film natočen, jak zajímavě hrají herci a jak to celé skvěle vystihuje atmosféru "tohle asi není skutečné". Na druhou stranu, "překvapivý" závěr tentokrát není překvapením, ale naopak nutností, bez které by byl film nekoukatelný.

Takhle ho můžete "pochopit" a pak se na něj podívat znovu a konečně si ho snažit užívat. Teď už totiž víte, co všechno byly falešné stopy a co naopak bylo pro film to zásadní. Pokud se na něj podíváte jen jednou, nutně ve vás zůstane nepříjemný pocit "a to je všechno"? Ono to není úplně všechno, ale abyste pochytili víc, je nutné vidět ten film dvakrát. Což je od tvůrců poněkud nesportovní.

Když se tak zpětně koukám, co jsem napsal... Je z toho pochopit, co jsem tím chtěl říct? :) Konkrétnější opravdu být nemůžu, tím bych vás připravil o důvod na ten film jít.

To u filmu FIREWALL s Harrisonem Fordem je to podstatně jednodušší a děj je naprosto pochopitelný. Ford hraje starostlivého otce a manžela, který pracuje jako šéf zabezpečení banky a jeho rodina je ohrožována zločinci, kteří ho tím chtějí donutit, aby jim pomohl obejít technické zabezpečení a provést v bance loupež. Ford si to samozřejmě nenechá líbit a dá nakonec všem přes ústa. A zachrání rodinu.

V přesně stejném schématu jsme Forda viděli už několikrát, takže to "má v paži" a hraje, jak je zvyklý, ale s přibývajícím věkem začínají být jeho bojové scény nechtěně vtipné (a obávám se, že ten čtvrtý Indiana Jones už prostě nemůže fungovat).

FIREWALL je remake asi 20 let starého britského filmu (stejný režisér!) a i když bylo evidentně mnoho změněno a aktualizováno, z technického hlediska působí celá zápletka skoro stejně trapně jako OPERACE HACKER. Samotný akt ukradení dat z banky probíhal podle nějakého složitého plánu, který jsem sice zcela nepochopil (tudíž zjevně není pravda mé předchozí tvrzení, že děj je naprosto pochopitelný), ale nechce se mi věřit, že by v dnešní době kvůli krádeži dat musel někdo sedět na toaletě a tam si v laptopu tajně vypalovat nějaké cédéčko. Nebo že by "jeden bankovní kód" zabral stejně místa jako jedna skladba v iPodu. A už vůbec se mi nechce věřit tomu nesmyslu s tím psem a miniaturním internetovým GPS...

Nejzajímavější na celém filmu je Paul Bettany (WIMBLEDON, režírovaný týmž člověkem) v roli hlavního padoucha. A skutečnost, že pro Evropu byl prý (podle Warner Bros.) film přetočen a přestříhán, takže možná uvidíte v kině něco úplně jiného, než jsem tam viděl já (všichni čeští novináři viděli pouze americkou verzi).

A ještě jsem si teď uvědomil, že si nevzpomínám, že by se kdekoliv ve filmu FIREWALL objevil nějaký firewall, nebo se o něm aspoň mluvilo.

A poslední premiérou týdne je český film INDIÁN A SESTŘIČKA

Ten INDIÁN v názvu je odkaz na celkem podružnou skutečnost, že hlavní hrdina František (Tomáš Masopust) je trochu magor a jezdí s partou podobných magorů do přírody, hrát si na indiány. SESTŘIČKA pak je romská zdravotní sestra Marie (Denisa Demeterová), která se do Františka zamiluje.

Je pochopitelné, že proti tomuto vývoji situace jsou námitky jak v okolí Františka, tak v okolí Marie. Časem dojde i na fyzické násilí a člověk nemusí být nijak extrémně kulturně vzdělaný, aby si uvědomil, že tu znovu máme Romea a Julii, případně WEST SIDE STORY, ovšem v Prachaticích. Jde ovšem o film značně syrový a rozhodně neočekávejte nějaká návaly romantiky!

Bohužel, i když má film velmi slušnou atmosféru (dost připomínající ŠTĚSTÍ, což rozhodně není na závadu) a některé cikánské figurky (neherci) jsou opravdu skvostné, jenom atmosféra samotná nestačí a po polovině filmu už příběh nikam nesměřuje a nakonec úplně vyšumí, ztracen pod nánosem dalších a dalších epizodek.

Super special bonus: V úplně posledních sekundách INDIÁNA A SESTŘIČKY (které byly natočeny v Praze u Náměstí míru) jsem v pozadí záběru velmi letmo vidět jak venčím psy. Zdůrazňuji, že je to náhoda, nevěděl jsem o tom a zjistil jsem to až na projekci tohoto filmu!

Ve zkratce...

Tady je k vidění interaktivní plakát na AUTA s vysvětlivkami a ukázkami hlasů jednotlivých aut. A tady jsou fotky (v různých velikostech) hlavních českých dabérů.

Kiefer Sutherland dostane přes 40 miliónů dolarů za to, že bude hrát v dalších třech sériích seriálu "24".

Minule jsem psal o tom, jak je skvělé, že u nás vyjde Burtonova THE NIGHTMARE BEFORE CHRISTMAS. A minulý týden jsem se také dozvěděl, že u nás vyšla jeho úžasná knížka The Melancholy Death of Oyster Boy. Dvojnásob skvělé, chtělo by se mi napsat. Ale pozor! Pokud nejde o nějaký opožděný Apríl, český překlad údajně vypadá takto, což je, vážení přátelé, ryzí a nefalšovaný teror a je mi hrozně líto těch, kteří neumějí anglicky a tu knihu si u nás koupí.