Producent Guy Oseary a jeho pravá ruka, hudební supervizor Jason Bentley, vybírali podle nálady kompozic a jmen interpretů. Ne všechny skladby ve filmu zazní, některým umělcům stačilo pouze nechat se inspirovat a místo pro ně bylo. Konkrétní filmová hudba včetně ústředního motivu skladatele Dona Davise je vložena na druhý disk, čili nikdo o nic nepřijde - ani filmový fanda, ani rockový nadšenec.

To barvité se děje na prvním disku. Linkin Park zapůjčili kratičkou a pro ně zvukově atypickou instrumentálku Session, předposlední na jejich aktuálním albu Meteora, a naznačili hned zkraje, že tu jde především o zástup zajímavostí.

Marilyn Manson vybral skladbu z čerstvého alba The Golden Age Of Grotesque, které vychází souběžně se soundtrackem, numetaloví Deftones se v Lucky You představili v poněkud alternativním kabátci a tak zbylo na jejich stylových příbuzných P.O.D., aby přednesli nejpovedenější skladbu kolekce, Sleeping Awake.

Povšechně jde na albu v první řadě o kybernetickou a ostrou náladu, která koresponduje s filmovým dílem. Přítomnost Calm Like A Bomb od Rage Against The Machine by sice mohla poukazovat na politický podtext, ale čtyři roky stará písnička disponuje především drásavou vizáží a kvílivou kytarou - dvěma atributy zapadajícími do filozofie Matrixu. Té je nakonec podřízeno vše: proto na vcelku velké hudební ploše vlastně není co poslouchat.

The Matrix Reloaded: The Album, Warner Music, 49:21 a 41:31