Komorní příběh o rodinné cestě s otcovým popelem na Slovensko, který napsala Alice Nellis pro Ivu Janžurovou a její dcery Sabinu a Teodoru, ale od té doby už zaujal poroty několika zahraničních festivalů. Film dostal ceny v Soluni, San Sebastianu a nedávno vyhrál v Paříži. Minulý týden mu na filmovém festivalu Tribeca v New Yorku přiřkli cenu za nejlepší mužský herecký výkon pro Igora Bareše. Trofej za něj převzala z rukou Whoopi Goldbergové režisérka, ale jen symbolicky. Pořadatelé si ji nechali v New Yorku a Barešovi ji pošlou poštou společně s nepřenosnou letenkou na zájezd kamkoli do světa.

V New Yorku jste strávila se svým filmem skoro celý týden. Festival Tribeca sice teprve začíná, ale už teď je to ohromná akce, kde se letos sešlo asi tři sta režisérů. Jaké filmy vás tam nejvíc zaujaly?

Byla jsem sice na celém festivalu, jenže moc filmů jsem bohužel neviděla. Přesto jsem alespoň něco málo stihla. Moc hezký film natočil Al Pacino, dokonce si ho sám zaplatil. Jmenoval se Čínská káva. Byl to takový komorní příběh, a proto mě i mile překvapilo, že z něj nekoukala snaha udělat za každou cenu nezávislý film. Do kina jsme moc chodit nemohli, zavázali jsme se, že osobně uvedeme všechny projekce Výletu, nadto jsme ještě kromě hlavní soutěže slíbili i sponzorské promítání, takže toho bylo opravdu hodně. Po každém promítání byla navíc ještě beseda, rozhovory s novináři...

Jak diváci reagovali na film z malé země uprostřed Evropy?

Protože je to takový intimní příběh, lidé si film hodně spojují se svými vlastními rodinnými zážitky. Hodně je zaujalo i to, že je to česko-slovenský film. Kupodivu většinou znají Československo i historii pozdějšího rozdělení. Pak je také zajímá naše kinematografie - byli zvědaví na problémy malé země.

Festival se koná na Manhattanu, vznikl teprve před dvěma lety po teroristickém útoku na Dvojčata. Protože u jeho zrodu stál Robert de Niro, zřejmě to byla i ohromná společenská událost.

Bylo to velké, ale uvolněné, skoro rodinné, protože hodně filmařů na Manhattanu přímo bydlí. Ředitel festivalu je navíc mimořádně družný člověk a moc rád seznamuje lidi, takže neustále pořádal nějaká setkání režisérů.

Vy ale na večírky moc nechodíte?

Večírky už jsem pak opravdu vynechala. Protože jsem si nechtěla úplně otočit denní rytmus, chodila jsem do postele brzy. Kromě toho všeho jsem se ještě pokoušela psát. Večer na hotelu, když mi zbyla chvilka.

Připravujete třetí celovečerní film?

Už ho dopisuju, ale teď o něm ještě mluvit nechci. Raději počkám, až bude opravdu hotový. Nedokážu odhadnout, do kdy se mi to podaří, protože kromě toho ještě zároveň pracuji na společném filmu s režisérem Martinem Šulíkem.

Poslala jste Výlet ještě na nějaké další festivaly?

Na spoustu! V nejbližší době bude uveden v Normandii a v Ankaře. Ale doprovázím ho samozřejmě jen na některé. Zrovna příští týden s ním jedu do Los Angeles, takže bude mít premiéru i na západním pobřeží USA