"Považuji tuto operu - oratorium, inspirovanou problémem terorismu, za jedno z nejvýznamnějších děl konce 20. století," řekl na tiskové konferenci šéf souboru a režisér představení Jiří Nekvasil. Adams podle něj odráží současnost, kterou lidé znají z televize a z novin.

Tématem díla je skutečná událost, kdy Palestinci unesli ve Středozemním moři výletní loď. Klinghoffer, jeden z židovských cestujících, byl zastřelen.

Přesahy izraelsko-palestinského konfliktu

Opera se snaží postihnout příčiny izraelsko-palestického konfliktu. Podle Nekvasila říká, že zlo a smrt jsou špatné, ale její poselství není černobílé. Počátkem 90. let dílo jako kontroverzní novinka vzbudilo v USA značný rozruch. Některá plánovaná uvedení byla tehdy zrušena, aby se předešlo nepříjemnostem.

"Tématem není samotná událost, ale to, co ji přesahuje. Jen díky tomu přesahu se něco může stát operním dílem," uvedl Nekvasil. K Adamsově hudbě poznamenal, že se dá vnímat rozumem i srdcem a že tvoří strhující proud. Pro současnou operu je podle něj právě to velmi důležité. "Minimalismus byl ve 20. století největším krokem na cestě k publiku," prohlásil režisér.