"O snímcích se vědělo, jenže nikdo netušil, že obsahují vzácné originály mnoha zakladatelských osobností," říká Filip Suchomel: "Fotografie se obecně považovaly za práci Dubského. To byl však omyl. Dubský je ve skutečnosti zakoupil v nejslavnějších fotografických ateliérech při své cestě na Dálný východ v letech 1874 -1876."

Podobnou kolekci vlastní jen několik předních institucí světa jako Metropolitní muzeum v New Yorku, Viktoria a Albert muzeum v Londýně, Národní knihovna v Paříži nebo Muzeum užitého umění ve Vídni. Američtí specialisté, kteří viděli dokumentaci malého lysického pokladu, odhadli jeho komerční cenu na téměř milión dolarů.

"Ani Japonci nemají tak jedinečně zachovalý celek ze 70. let 19. století," tvrdí Suchomel, který má důkladně prozkoumané všechny japonské sbírky. "Muzeum v Jokohamě sice má z této doby fotografie, ale nikoli v tak dobrém stavu, jako jsou ty, které byly uloženy a zapomenuty na zámku v Lysicích."

Jedinečný objev je nyní ve dvou částech představen do 21. května v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Brně, od 1. července do 1. října bude na zámku Lysice a pak o něj projevila zájem pražská Národní galerie, kde by měl být vystaven v závěru roku.

Výstava pod názvem Námořní deník hraběte Dubského zahrnuje dvě stovky fotografií krajin a měst, ale i portréty nejslavnějších gejš a císařského páru, dále ukázky čajového obřadu, meditace i cvičení bojových umění. Jde o téměř kompletní vizuální mozaiku Japonska ve druhé polovině 19. století. Mezi snímky jsou dokumenty, veduty i pokusy o komponovanou uměleckou fotografii.

K přesné identifikaci autorů pomohla cesta Filipa Suchomela do Japonska a do New Yorku. "Téměř žádná z fotografií nebyla podepsána, takže tvůrci se dali odhalit jen pečlivým srovnáním s jejich jinými díly. Nejcennější se jeví kolekce 158 fotografií z japonských ateliérů, ale zajímavým souborem je i 100 dalších fotografií z Číny a Thajska," tvrdí Suchomel.

Erwin Dubský velel jako první důstojník na lodi rakouského císařství, která měla obeplout svět, a hlavně navázat kontakty s Japonskem. Korveta vyplula v květnu 1874 z přístavu Pula a celá mise byla o šest měsíců později přijata japonským císařem. Dubský z cesty pořizoval dokumentaci. Proto navštěvoval přední fotografické ateliéry, ve kterých nakoupil dnes naprosto jedinečný soubor kvalitních snímků.

Do jeho výběru se dostala díla zakladatelů japonské fotografie, jako je Ueno Hikoma, Ičida Sóta či Učida Kuiči. Jiné snímky vykoupil od evropských fotografů působících v Japonsku. Patřil mezi ně i chomutovský rodák a bývalý voják Raimund von Stillfried-Ratenicz, který se zajímal o malířství, ale pak si otevřel v Jokohamě velmi úspěšný fotografický ateliér. Jeho naprosto úžasný portrét dívky v hedvábném kimonu by mohl být považován za japonskou Monu Lisu.

Japonská kolekce tvoří největší část z 500 snímků, které Dubský přivezl ze svých cest. Celý objev dokumentuje obsáhlá a kvalitně vydaná publikace, kterou česky a anglicky vydala Moravská galerie v Brně s přispěním fondu Japan Foundation. Vzhledem k citlivosti originálů na světlo, které by je mohlo poškodit, je brněnská výstava rozdělena do dvou částí, první bude otevřena do 9. dubna a druhá od 12. dubna do 21. května.