Joplin toužil prosadit se i ve světě opery, což se mu za života ale nepodařilo. Jeho druhá opera Treemonisha z let 1906 - 10 se dočkala uznání také až v 70. letech, kdy vznikla její první divadelní inscenace i nahrávka.

"Je to dílo zásadního významu, jako málokteré jiné totiž naplňuje význam slova 'přesah', a to v žánrovém i repertoárovém smyslu," charakterizoval Treemonishu na tiskové konferenci umělecký šéf souboru a dirigent inscenace Vojtěch Spurný, který Joplinovu partituru, dochovanou jen v podobě klavírního výtahu, sám instrumentoval pro komorní soubor. Podle něho se však milovníci ragtimu mnoho ragtimových rytmů v opeře nedočkají.

Treemonisha, jejíž libreto napsal sám skladatel, klade důraz na myšlenku vzdělání černošského lidu jako cesty ke zrovnoprávnění s bílými Američany. Ztělesněním této myšlenky je mladá černoška Treemonisha. Se souborem Státní opery Praha dílo nastudoval režisér Jaroslav Gillar ve spolupráci se scénografy Wernerem Hutterli a Helenou Dubovou. Titulní roli ztvárňuje Hana Jonášová.