Od 1. února 2006 je za to pokuta (25 Kč za každou položku). Nepochybně je to zdůvodněno efektivitou, snižováním nákladů a dalšími alegorickými vozy. Jenže kdo je zákazník? Já to asi nebudu, protože na to, co je pro mě efektivní, se nikdo neptá. Doneseš prachy do baráku až pod nos? Bum, tady máš přes čumák, když seš tak bujnej. Je to, jako když s vámi někdo chce hrát kvarteta s tím, že začne první. Všechny štychy jdou za ním a on vás pak pochválí, že si pěkně zahrál. Ta ochrana snů bude asi v útočném pásmu děravá.

www.casopis.biz

Když si přečtete v anotaci na "exkluzivní ekonomický měsíčník pro progresivní manažery a majitele firem" BIZ, že svým čtenářům přináší inspirativní succes stories, tak si nejspíš řeknete: tohle pro našince asi nebude. Ale se stahováním kaťat se, jak známo, občas vyplatí posečkat blíže k brodu. A v případě tohoto časopisu pro opravdový byznys to platí. Mají tu jednu rubriku s názvem Černý Petr, která vyrovnává skóre a díky které je možné přejít (přežít) i ty inspirativní succes stories.

Černý Petr například připravil Malý marketingový slovníček (září 2005). V úvodu si přečtete: Jsou dvě místa, kde čeština dostává od svých uživatelů největší kapky - nápravná zařízení třetí výchovné skupiny a pražské ofisy, kde se mluví novodobým márketink spíkem.

Tak abychom se i my lúzři (Lúzr = Člověk, který není jako my a naši kamarádi. Častým znakem je, že ještě nejedl v Hergetově cihelně, byl málo v Thajsku a vůbec tak nějak zaostává) poučili a dál nezaostávali, je třeba slovníček důkladně prostudovat. Imič - Nejdůležitější majetek každého člověka v ofisu. Imič je třeba pěstovat tím, že chodíme v cool botách, hodně mluvíme o sobotním golfu v Mariánkách, a když voláme mamince, jestli už nám vyprala prádlo, jdeme raději na chodbu.

Konzjúmři - Banda lúzrů, kterým chceme vnutit naše ofry. Odkomunikovat - Říct. Ofr - Cokoliv, na co se dá narazit cenovka. Vork - Celodenní surfování po vebu, nárazově přerušované mítinky, vytvářením prezošek a postáváním v kuchyňce. Kdo má dobrý vork, není lúzr.

V prosincovém čísle pak Černý Petr připravil jakési pokračování, Malý byznysový slovníček. Uvádím alespoň jeden výraz Spam - Nevyžádaná pošta, nejčastěji od lidí, kteří si myslí, že na velikosti záleží. Nejvýznamnější položka firemní korespondence vůbec. Pokud naše společnost sama rozesílá spam, neříká se mu spam, ale e-mailový ňůsletr.

Všechny tyto texty jsou v pdf souborech. Když je rozbalíte, nejprve se ukáže reklama: nápis Cesta k vlastnímu letišti, pak zelenobílá značka letadla a pod tím další nápis Díky časopisu BIZ. Vzpomněl jsem si přitom ihned na výkřik, který vydoloval jeden známý kdesi v útrobách světové sítě: Kdyby měli kreténi křídla, byl by internet jejich letištěm! Ale nehledejte v tom souvislosti, to se tak jen občas sejde.