Fimfárum 2 začíná pohádkou Moře, strýčku, proč je slané, kterou natočil Jan Balej. V ní sledujeme příběh dvou bratrů Marka a Kouby o chamtivosti a o tom, že když člověk dostane z pekla kouzelný mlýnek na bohatství, neměl by toho chtít zase moc. Jako druhý je zařazen lechtivý komediální příběh Vlasty Pospíšilové Tři sestry a prsten, který ukazuje vesnické ženy, jež si vystřelí ze svých manželů. Ale protože tihle lidé "uměli jít za legrací i pět minut pěšky", všechno nakonec dobře dopadne.

Aurel Klimt natočil pohádku z orientu Tři hrbáči z Damašku o třech šeredných bratrech, z nichž každý zvlášť vzbuzuje soucit, ale dohromady jen škodolibý smích. Film uzavírá příběh Palečka, který byl svěřen legendárnímu filmaři Břetislavu Pojarovi.

Dětsky nedětský Werich

Předností Werichových pohádek, které vycházejí z několika světových literárních tradic, je především zachycení lidských charakterů a svěží, moudrý humor, jenž nabízí poučení. "Werichova verze pohádky o Palečkovi, o známé postavičce malinkého chlapíka, je trochu krátký pikareskní román. Vypráví o člověku, který je mrňavý vzrůstem, ale velký svým duchem a rozumem, a proto se z každé situace nakonec dostane," tvrdí Pojar.

Klimt, který vdechl život barvitému, dekorativnímu světu Blízkého východu, na Werichových pohádkách oceňuje, jak jsou plné života: "Většinou jde o pohádky převzaté, Werich je ale všechny převypráví tak poutavě a aktuálně, že tím i staré příběhy dozrají. Dělá to, co kdysi dělali naši čeští pohádkáři, jako byli Erben nebo Němcová," uvedl.

"Werich je ve Fimfáru dětsky nedětský. Příběh vypadá nejdříve pohádkově, ale nabízí vám pohled dospělého člověka, co si on myslí třeba o peklu nebo o lidech," připomněl zase Balej. Podle něho je součástí jeho nezaměnitelné poetiky i způsob, jak do pohádek vkládá předměty naší moderní doby jako rádio, televizi, výtah nebo traktor. Z režisérské sestavy, která se podílela na prvním dílu, zůstali Aurel Klimt a Vlasta Pospíšilová.

"Výběr filmařů byl tentokrát ovlivněn tím, že jsme chtěli, abychom natočili film během jednoho roku. Proto jsme měli čtyři režiséry a čtyři štáby, které pracovaly souběžně," uvedl producent Martin Vandas. Podle něj nedocházelo mezi mistry animované tvorby k neshodám. "Právo prvního výběru pohádky měl slavný a zkušený filmař Břetislav Pojar. Vlasta Pospíšilová a Aurel Klimt zase pracovali už na prvním Fimfáru. A Jan Balej je režisér animovaného filmu té střední generace, který má dost zkušeností," doplnil Vandas.

"Filmaři se snažili o zachování rukopisu a stylu prvního Fimfára, ačkoli zde pracovali hned čtyři výtvarníci, což se projevuje hlavně na stylu loutek," uvedl dále producent. Každý tvůrce si přivedl svého výtvarníka kromě Baleje, jenž je zvyklý si všechno dělat sám. Pod výtvarnou stránkou filmu jsou podepsaní ještě Petr Poš, Martin Velíšek a Pavel Koutský.

"Většinu, osmdesát, devadesát procent filmu tvoří klasická animace s loutkou, scény představ či snů jsou kreslené a například Pojar používal ploškovou animaci k exteriérovým scénám," vysvětlil Vandas.

Bude Fimfárum 3?

Ve filmu najdou fajnšmekři i počítačovou animaci - je tomu například v prvním příběhu Jana Baleje, který pomocí počítače vytvořil moře. Oproti prvnímu Fimfáru zmizely hrané prostřihy, které slepovaly jednotlivé pohádky. Práce na hudbě byla svěřena Vladimíru Mertovi, Werichův původní hlas opět na některých místech doplňuje imitátor Ota Jirák.

V této chvíli je zfilmováno devět Werichových pohádek. Z těch, jež Werich namluvil, zbývají například Jak na Šumavě vyhynuli obři, O rybáři a jeho ženě, Král měl tři syny, o Princezně Koloběžce. "Myšlenky na Fimfárum 3 se nevzdáváme, ale v tuhle chvíli to není aktuální. Nemá cenu zase tlačit na pilu," myslí si producent Vandas.