Když jsem před čtyřmi lety poprvé viděl MATRIX, měl jsem pocit téměř dokonalého uspokojení a jakéhosi "završení". Vše potřebné bylo řečeno, není potřeba vědět, co se bude dít dál, příběh se uzavřel a štastně skončil, i když ten konec nevidíme. Neo je bůh a když budu hodně ponocovat u internetu, budu možná jednou taky bůh. Myšlenka, že by MATRIX měl mít pokračování, mi tenkrát připadala stejně absurdní, jako... jako mi o deset let dřív připadalo absurdní, že by někdo natočil pokračování HIGHLANDERa.

Ale když jsem se dozvěděl, že má vzniknout druhý a třetí díl Matrixu, samozřejmě jsem se těšil, čím úžasným mě bratři Wachowští překvapí a říkal jsem si, že kdyby neměli připravenou nějakou opravdovou bombu, tak by do toho přece nešli...

Bylo jasné, že rozpočet bude vyšší a triky tudíž úžasnější, nicméně takové opojení jako v případě prvního dílu, se neopakovalo. Se scenáristickou výzvou, vyplývající z konce prvního dílu, se tvůrci vypořádali tak, že konec prvního dílu do značné míry ignorují. Ano, Neo umí uvnitř Matrixu létat a zastavovat vystřelené kulky, ale to je asi tak všechno. Nepřátelé v Matrixu nejenže se nerozpadnou na jedničky a nuly ve chvíli, kdy se na ně Neo podívá, ale dokonce jsou schopni mu způsobit nějaký ten škrábanec. Je bez diskusí, že například scéna Neova souboje s tucty agentů Smithů je fascinující podívaná, ale nemá v rámci děje přílišný smysl: Smithové se objeví, deset minut se s Neem pošťuchují, načež Neo odletí a Agenti se spořádaně rozejdou. Ještě horší je, že než se vůbec dostaneme s Neem dovnitř do Matrixu, prožijeme třetinu filmu v posledním lidském městě Sión, které není ztvárněno o mnoho zajímavěji než libovolný díl Šíleného Maxe. Tančí se tu rave a žije tu spousta nepříliš zajímavých vedlejších postav, které příliš pateticky mluví o nepříliš zajímavých věcech. Možná se divíte, že nevysvětluji nezasvěceným čtenářům kdo je to vlastně ten Neo, Morfeus a Trinity a jaký vztah mají k Matrixu a Siónu, ale tvůrci filmu používají stejně nekompromisní přístup a (což oceňuji) předpokládají, že diváci viděli první díl a dobře si ho pamatují. Pokud to není váš případ, nebudete naprosto tušit která bije.

Nepříliš uspokojivý dojem z první třetiny naštěstí do značné míry vezme za své ve chvíli, kdy se Neo konečně vydá do Matrixu a je Vědmou naveden směrem ke Zdroji (centrálnímu počítači Matrixu). Tedy přesněji: Neo najde Serafa, ten ho dovede k Vědmě, ta ho pošle za Merovingianem, zde Neo získá Klíčníka, ten mu pomůže otevřít "světelné dveře" a tak dále... Děj opravdu vypadá jako chabá kostra, na kterou jsou navěšeny úžasné akční scény a filosofování, které místy podezřele připomíná scénky z Monty Python (například: "To, co se stalo, se nemohlo stát jinak, protože žijeme" nebo "Jsou jen dvě možnosti: Buď mi to nikdo neřekl, nebo to nikdo neví"). V posledních minutách se navíc zjeví klíčová postava, která upozorní, že ne všechny její odpovědi budou pochopitelné a svou hrozbu v následujícím pětiminutovém projevu skutečně splní. Ať se herci snaží sebevíc (nejlepší je Hugo Weaving jako Agent Smith), dialogy opravdu místy vypadají, jako kdyby si tvůrci dělali z diváků legraci. A to píšu s plným vědomím toho, že mi někdo ze čtenářů určitě pošle vysvětlující dopis, jak to do sebe všechno logicky zapadá, pokud jsem viděl všechny díly ANIMATRIXu a četl všechno v sekci "Philosophy" na www.thematrix.com. Koneckonců, někteří lidé dokáží dokonale logicky vysvětlit i Bibli...

Jak už jsem se letmo zmínil, akční scény jsou neuvěřitelné. Dočkáte se především dvou velkých bitek a téměř dvacetiminutové automobilové honičky kombinované s bojovými scénami uvnitř aut a na jejich střechách. Nedočkáte se ale mnoha zajímavých věcí, které jsou v průběhu filmu naznačeny a pak zapomenuty. Dozvíme se třeba, že v Matrixu existují upíři a vlkodlaci - staré programy, které se nechtějí nechat vymazat. Čekáte, že se s nimi Neo nějak zásadně utká, ale nestane se to a uvidíte je jen na pár vteřin. Nebo: dojde k obrovské bitvě, jejíž filmové ztvárnění by vydalo na velkolepý celovečerní film. Neuvidíte z ní ani vteřinu a pouze se o ní dozvíte z druhé ruky. Rozhodně bych z MATRIX - RELOADED sestříhal přinejmenším půlhodinu záběrů, které bych si mohl pouštět několik dní neustále dokola, studovat je políčko po políčku a žasnout nad prací trikařů, choreografů a kaskadérů. Ovšem nebylo by v nich moc dialogů a hereckých výkonů a žasl bych asi tak, jako žasnu při opravdu vydařené akční videohře - nikoliv tak, jako jsem žasl při prvním MATRIXu.

Jak se tak dívám na předchozí odstavce, vidím téměř samou kritiku. Je to logické, protože srovnávám s prvním MATRIXem, ke kterému jsem neměl skoro žádné výhrady. Neznamená to ovšem, že by MATRIX - RELOADED nebyl dobrý film. Přímo se nabízí srovnání s novými epizodami STAR WARS, které v rámci sci-fi filmů rozhodně patří k nadprůměru, ale ve srovnání s původní trilogií značnou část fanoušků (nemluvě o nezasvěcených) zklamaly. Obávám se, že s MATRIX - RELOADED to bude podobné. Není to ovšem ani tak tím, jak moc se bratřím Wachowským tenhle film nepovedl, jako spíš tím, jak neuvěřitelně se jim povedl původní Matrix.

Přetištěno s laskavým svolením měsíčníku Cinema.

P.S: Tady je aspoň jedna skutečně exkluzivní fotografie z MATRIX RELOADED, kterou jste nikde jinde neviděli a odvážím se tvrdit, že neuvidíte:

Premiéry týdne

Asi nejzajímavější premiérou tohoto týdne je režijní debut George Clooneyho MILUJTE SVÉHO ZABIJÁKA (český název je poněkud zvláštní a evokuje něco dost jiného než původní CONFESSIONS OF A DANGEROUS MIND). Jeho hrdina, Chuck Barris, vymyslel několik úspěšných televizních soutěží a ve volném čase dělal mezinárodního zabijáka pro CIA. Ještě divnější je, že Chuck Barris opravdu dodnes žije a ve své autobiografii tvrdí, že se to všechno takhle doopravdy stalo. Je to komedie a trošku i drama s hodně zvláštní atmosférou. Doporučuji především těm, kterým se líbí V KŮŽI JOHNA MALKOVICHE (Stejný scenárista!) a podobné divnosti.

Shodou okolností dalším režijním počinem herce je horor LOVEC DÉMONŮ (FRAILTY), který natočil Bill Paxton (a také v něm hraje). Je to docela napínavá, chytře vymyšlená a mírně nadpřirozená historka, která by byla naprosto vynikající jako čtyřicetiminutová televizní epizoda, ale na celovečerní film je trochu moc natahovaná.

Třetí premiérou je český film NEVĚRNÉ HRY, o které jako obvykle nic nevím.

Od tohoto čtvrtka se také měla v pražském IMAXu promítat speciální verze Disneyova LVÍHO KRÁLE, ale bylo o dva týdny odložena - na 29. května.

Ve zkratce...

Tak jsem zase jednou koukal na Večerníček... Není náhodou "Ateliéry Bonton Zlín uvádí..." gramatická chyba???

Bývalý přítel herečky Elizabeth Berkleyové (SHOWGIRLS) zažaloval Leonarda DiCapria o 45 miliónů dolarů za to, že ho DiCaprio nechal ztlouct svými bodyguardy poté, co se pokoušel Elizabeth neúspěšně sbalit. Nechcete mě někdo bohatý s hezkou přítelkyní taky nechat zmlátit?

Na NOVĚ jsem viděl první českou reklamu na Referendum o EU, která není úplně debilní. Odehrává se v roce 2013: "To bylo ještě tenkrát za Klause." - "To je ten Klaus jak sedí někde v Bruselu?" - "Jo, tenkrát seděl u nás." - "Von je Klaus Čech, jo?" - "Jo, je. Nebo ne?"... Nevím jestli je to placeno z našich daní, ale spíš to vypadá na soukromou aktivitu NOVY. Každopádně jsem potěšen.

Hollywoodská studia ke svým velkým filmům rozesílají často desítky CD-ROMů, na kterých jsou stovky až tisíce nejrůznějších grafických podivností, použitelných pro reklamní kampaně. Polovinu z nich nikdy nikdo neuvidí, což je škoda, protože se tam občas skrývají klenoty:

Tady se píše, že nějaký britský vědátor objevil na základě analýzy mnoha úspěšných filmů exaktní "vzorec" jak vytvořit komerčně úspěšný film. Podle něj musí takový film obsahovat následující: 30% akce, 17% komedie, 13% boje dobra se zlem, 12% lásky/sexu/romantiky, 10% triků, 10% děje (??), 8% hudby. Kupodivu, jako film, který nejlépe vyhovuje těmto kritériím, je uváděn TOY STORY 2, který podlě mě obsahoval rozhodně víc než 17 procent komedie a rozhodně ne 10 procent triků (obsahoval jich buď 100 procent nebo 0 procent, podle toho jak to berete).

Roger Moore (dříve James Bond) se v Londýně zhroutil na jevišti při divadelním představení a museli mu voperovat pacemaker.

A na závěr jedna z těch zábavnějších zvěstí: Jeff Goldblum prý bude režírovat celovečerní film o Šmoulech a ještě v něm hrát Gargamela.