Oskar je ve své kůži spokojený. Ještě nijak dramaticky přerostlý puberťák, zevnějšku nedbalého a návyků nedělní škole vzdálených, tráví čas mezi (ne)učením na maturitu a zábavami: od počítačového k alkoholovému opojení. Pohoda. Jen holky, po nichž s kamarádem lačně koukají dalekohledem, se ne a ne víc než na ten dalekopohled přiblížit.

Tváří v tvář úspěšnějšímu vrstevníkovi Viktorovi však Oskar prozře, prudce vymění nedbalost za eleganci a čas v hospodě za počítačovou firmu a posilovnu. Doufá se tak stát dívčím idolem, ale chyba lávky: stává se idolem dam, které namísto expertních počítačových služeb touží po expertních službách mladého těla. A Oskar, zprvu okouzlen, dochází k dalšímu prozření - viz úvodní odstavec.

Experti jsou sympatičtí tím, že nechtějí za každou cenu osvědčenými metodami jen táhnout mladé diváky do kin, ale také neusilují o dušezpytný ponor. Chtějí se zábavnou formou dotknout života, zranitelného v nelehkém stavu dvacetiletých, kteří zatím mohou světu nabídnout jen mládí a odhodlání prosadit se v životě, ale ještě "na to nemají". Peníze, samostatnost ani rozum.

Z filmu je to však bohužel víc cítit než znát. Scénář je expertní ukázkou nedopracované látky, z níž se navíc některé motivy zřejmě postupně vytrácely, až z nich zbyla málo srozumitelná torza. Příkladem za mnohé je motiv učitele v podání Petra Čtvrtníčka: herec diváky výborně naláká, postava ale záhy bez pointy mizí. Stejně tak se zřejmě kamsi propadla pasáž pohnutek, jež Oskara dovedly k proměně: najednou jde prostě k holiči a začne dělat věci, které by od něj nikdo nečekal (ostatně ani Viktor je nedělá).

Stejně jako Oskarovi kamarádi diví se i divák a nezbývá, než si to tak nějak domyslet. Na místě je navíc úvaha, zda byl vůbec dobrý nápad pokoušet se v tomto případě o komedii - mnoho důvodů k smíchu tu není, ta snaha působí poněkud úporně. Vlastně je to obehraná písnička: dramaturgie jako by neexistovala (zbytečné věty, které jen vyplňují absenci nápaditějšího děje), točí se nehotové látky, točí se, když jsou zrovna peníze, a ne když je připravený film. S tím by si neporadil ani zkušený režisér (spíš by do toho nešel), natož debutant. A Coma svůj film k výsledku, který měl v hlavě, nedotáhl.

Navíc v řadě případů obsadil tak špatně, že se chce až použít slova nelze: nelze přece vedle nesmírně talentovaného Kryštofa Hádka postavit účastníka SuperStar Tomáše Löbla, jehož neherectví tak ještě vynikne (další SuperStar Michal Foret má naštěstí roli mnohem menší). Nelze přece obsadit málo výrazné ženské postavy dívkami, z nichž rovněž ani jedna není zkušenou filmovou herečkou.

Tou není ani Daniela Šinkorová, jakkoli září v televizní Ordinaci a má za sebou úspěšná muzikálová vystoupení. Jak je ale bohužel vidět, všechno lze. Nicméně maličká etuda, v níž Jiří Bartoška v závěru rozsvítí plátno, připomíná, co znamená, když na plac nastoupí herec. Na Expertech je nakonec nejlepší - ostatně jako dnes na mnoha filmech pro mladé diváky - hudba, kterou v tomto případě složili Roman Holý, František Soukup a Jakub Prachař.

Experti: ČR 2006, Režie a scénář: Karel Coma, Kamera: Martin Matiášek, Hrají: Kryštof Hádek, Tomáš Löbl, Michal Foret a další