O čem je film EXPERTI? Presskit tvrdí následující: "Maturant Oskar tráví většinu času buď u počítače, nebo s kamarádem Filipem. Když Oskara odmítne dívka a dá přednost movitému spolužákovi Viktorovi, rozhodne se mladý muž radikálně změnit život. Poslední peníze investuje do změny vzhledu, nachází práci v počítačové firmě a rozjíždí první zakázky."

Díky za presskit, protože bez něj by mě tohle nenapadlo. Oskar (Kryštof Hádek) se tak nějak fláká mezi školou, holkami a počítači, a najednou zničeho nic má kvádro a pracuje buď u Microsoftu nebo doma na vlastní pěst (přijímají ho do práce v Microsoftu, ale zákazníci mu volají domů). To se ovšem stane až někdy v polovině filmu. Takto je tedy odstartována hlavní dějová linie (která ovšem v reálu působí jen jako další z mnoha nesmyslných epizodních scének), načež Oskar začne chodit lidem domů odvirovávat počítače, jedna ženská ho znásilní, pak zavolá všem přítelkyním a ty mu začnou také volat a pod záminkou "opravy počítače" ho také znásilňovat. Oskar je z toho zničený, takže když se k němu nakonec jeho vytoužené děvče chce vrátit, uteče oknem a je konec.

Ujišťuji vás, že předchozí odstavec o ději má takhle na obrazovce mnohem větší smysl, než má film EXPERTI. V tom textu jsem vám totiž z filmu vyfiltroval jen to, co má podle tvůrců být hlavním dějovým obloukem a vynechal jsem spousty dalších scének, ve kterých se někdo opije, někdo od někoho kupuje počítač, hlavní hrdina nepozorovaně ukončí gymnázium a začne chodit na vysokou, někdo chystá večírek, ale přijedou rodiče, někdo někomu dá omylem do pití viagru... Film má kousek přes 80 minut, ale subjektivně působí jako tříhodinový a začne být k nevydržení už někdy po čtvrt hodině.

Kryštof Hádek je jediná věc v EXPERTECH, která není úplně strašná. Všechno ostatní svou hrůzností překonává jak PANIC JE NA NIC, tak JAK SE KROTÍ KROKODÝLI. Teenageři pronášejí věty jako "Klídek, vše vám hned vysvětlím" (opravdu, "klídek" a "vše" v jedné větě!) a díky nepodařeným postsynchronům všichni mluví jako ve špatně nadabovaném televizním seriálu.

EXPERTI se potýkají s problémy i mimo plátno (viz také foto Tomáše Baldýnského). Na oficiálním webu jsou ještě den před premiérou sekce nazvané "o čem to bude", "proč to vzniká" nebo "kdy to vyrobíme" a jsou na něm k nalezení pouze fotografie z natáčení, nikoliv z filmu. Tudíž se můžete podívat například na tuto fotku, která je erotičtější, než cokoliv v celém filmu:

Čímž se tradičně dostávám k sekci pro chlíváky: Když už natáčím teenagerskou lechtivou komedii, která se točí kolem souložení, tak bych v ní snad měl být nějaký sex nebo erotika, ne? V EXPERTECH je, pokud si pamatuji, jen trocha lezení po sobě na gauči, všechen sex je taktně vystřižen.

Jedním ze sponzorů EXPERTŮ je Ministerstvo informatiky ČR, z čehož mám dojem, že jsem nějakým nepřímým způsobem na jeho natočení přispěl i já. To mě velmi štve. Film samozřejmě pro informatiku v ČR neudělá naprosto nic a když už bych se na něj měl koukat z hlediska správnosti a aktuálnosti technických informací, musím konstatovat, že se tvůrci moc nepředvedli: Současní studenti jsou v hodinách počítačové gramotnosti instruováni, že tiskárny se připojují na LPT1 a LPT2, myš na COM1 a COM2 a v počítači jsou "Co procesory" (sic).

Pokud se zajímáte o videohry, jistě vás pobaví, že na stěnách "cool klubu pro mladé" je v pravidelných rozestupech rozvěšeno několik stejných plakátů na Grand Theft Auto 3 (rok vydání 2001) a hrdinové ve volných chvílích hrají videohru s nějakou raketkou, prolétávající mezi asteroidy, která je evidentně předrenderovaná a pohyby raketky neodpovídají tomu, jak hrdina pohybuje s joystickem. To jsou přesně ty detaily, kterých si mládež (tj. cílové publikum) všimne a budou jí připadat směšné.

Dalším ze sponzorů je Microsoft, což mi připadalo velmi zvláštní, vzhledem k tomu, že zápletka filmu je postavena na tom, že pokud máte v počítači Windows, tak se vám do něj dostanou viry a budete si muset kvůli tomu zvát domů experta.

Kromě toho EXPERTY sponzorovala také firma TOI TOI, distribuující přenosné kadibudky.

Americká romantická komedie CO JE ŠEPTEM... není o moc lepší, ale je z premiér dnešního týdne asi nejbizarnější. Jde totiž o pokus natočit volné pokračování slavného filmu ABSOLVENT. Jenom jednou větou: ABSOLVENT (1967) byl o tom, jak "paní Robinsonová" (Anne Bancroftová), žena v nejlepších letech, svede mladičkého Dustina Hoffmana, ale ten nakonec uteče s její dcerou.

CO JE ŠEPTEM... je příběh Sarah Huttingerové (Jennifer Anistonová), která pátrá po svém neznámém otci, až objeví Kevina Costnera, který spal s její matkou i s její babičkou! Vysvětlí jí, že není jeho dcerou, načež se s ní vyspí. Pak to chvíli začne vypadat, že by přece jen mohlo jít o incest, pak zase, že ne, a pak jsou různé víceméně komické scény, kdy se Costner (milionář) znovu setkává s lidmi, které mnoho let neviděl.

Oficiálně nejde o pokračování, ale o něco jako "filmovou adaptaci příběhu, který následoval po událostech, které byly natočeny jako ABSOLVENT", ale přes to všechno nemohu zavírat oči nad tím, že Kevin Costner v tomto filmu hraje Dustina Hoffmana a Shirley MacLaineová hraje Anne Bancroftovou, což je "smutný důkaz krize současného Hollywoodu" a určitě by se to dalo nějak zajímavě psychologicky rozebrat. Je mi úplně jasné, že film vznikl proto, že jeden Warnerovic bratr řekl: "Hmmm... co kdybychom natočili pokračování ABSOLVENTA? V něm spal Hoffman s matkou i dcerou, a teď by se mohl vyspat i s dcerou té dcery!" a druhý Warnerovic bratr řekl: "Bomba, zlatý důl, jdeme do toho!"

Film se tudíž podle očekávání snaží vzbuzovat humor jednak odkazy na ABSOLVENTA (samozřejmě v něm zazní song "Mrs. Robinson") a jednak tím, že jeden chlap spal se třemi ženami tří generací jedné rodiny (což mi připadá spíš trochu strašidelné). Tento humor občas funguje (především scény se Shirley MacLaineovou), ale je ho ve filmu málo. Serióznější scény nefungují vůbec (a je jich ve filmu dost) a musím bohužel konstatovat, že kvalita filmů Roba Reinera má od MISERY NESMÍ ZEMŘÍT sestupnou tendenci.

SUPER SIZE ME je dokument Morgana Spurlocka o tom, jak vašemu zdraví škodí stravování u McDonald's a v ostatních fastfoodech. Tvůrce se evidentně snažil natočit něco podobně sžíravého jako dokumenty Michaela Moorea, ale není tak dobrý filmař. Zaujatost mu ovšem nechybí (měsíc jí třikrát denně pouze u McDonald's a pak se diví, že není úplně zdravý) a některé jeho konstrukce jsou vyloženě směšné ("v této škole se žáci dobře chovají a učí, protože dostávají k obědu zeleninu"). Přesto je dobré tento film vidět, abyste si udělali představu o tom, jak jsou Američané tlustí a blbí (s výjimkou zaměstnanců reklamních oddělení megakorporací jako je McDonald's, kteří jsou velmi vyčuraní), včetně toho, že žalují McDonald's za to, že se z jeho jídla tloustne!

Ano, blbí. Pokud mám 14leté dítě, které váží 120 kilo, stravuje se každý den u McDonald's a ve škole obědvá hranolky s Colou, můžu se to pokoušet svést na televizní reklamy s Ronaldem McDonaldem, ale skutečný důvod je v tom, že jsem špatný rodič a špatně jsem své dítě vychoval. Ano, být dobrý rodič není snadné. A proto jím nejsem.

A přes "rodičovství" se nenásilně dostáváme k filmu ZATHURA: VESMÍRNÉ DOBRODRUŽSTVÍ, který je tento týden asi nejlepší (z těch, co jsem viděl). A ohledně toho rodičovství: Kdybych byl rodič, tak bych chtěl, aby se mému dítěti líbily filmy, jako je ZATHURA.

Jde o příběh dvou chlapců, kteří začnou hrát starou společenskou hru (se sci-fi tématikou), načež celý jejich dům odletí do vesmíru a oni se mohou dostat zpátky jenom když hru dohrají do konce. V celém filmu hrají vlastně jen ti dva kluci a astronaut, kterého cestou potkají (Dax Shepard). Pokud vám to celé připomíná JUMANJI (i ponaučení filmu je velmi podobné), tak nejste daleko od pravdy, protože jde o adaptaci knížky stejného slavného autora.

ZATHURA se mi ale líbila více než JUMANJI: Oba dětští hrdinové jsou sympatičtější, než v JUMANJI, lépe hrají, a film je lépe zrežírovaný. Ovšem je v něm poměrně málo triků a skoro celý se odehrává v několika místnostech domu (i když ten dům pluje vesmírem). A vypadá (úmyslně) poněkud retro a utlumeně (v kontrastu s exhibicionismem JUMANJI). A to všechno, obávám se, znamená, že z něj dnešní mládež moc nadšená nebude.

P.S: Film je dabovaný a v jeho traileru (taky dabovaném) je opravdu brutální chyba: Když na jeho konci jeden z kluků říká "Dad will kill us", je to přeloženo do češtiny jako "Zabije nás to".

Premiéry týdne

To ale není zdaleka všechno, protože premiéru mají ještě další tři filmy - UTAJENÝ, ŽÍT PO SVÉM a OUTSIDER - které jsem neviděl.

Ve zkratce...

BASIC INSTINCT 2 již je natočený a nějaké lechtivé záběry z něj najdete tady. Mimochodem, tady se píše, že z filmu cenzoři vystřihli nějaké scény s orgiemi. Omyl. Nejde o cenzory, ale o organizaci MPAA, která filmu uděluje přístupnost a nic necenzuruje ani nevystříhává. Funguje to tak, že studio předloží MPAA svůj film, ta se na něj podívá a řekne "Tak to bude přístupné od 18". A studio s tím buď souhlasí a uvede film do kin takto, a nebo s tím nesouhlasí a pak z něj musí samo něco vystřihnout, aby dostalo "lepší" přístupnost a zkusit ho předložit MPAA znovu. Nelíbí se vám to? Klidně se můžete na celou MPAA vykašlat a natočit si třeba fekální porno. Nikdo vám ho cenzurovat nebude, ale provozovatelé většiny amerických kin automaticky odmítnout promítat cokoliv, co nemá "nálepku" od MPAA, nebo co má nálepku NC-17 (nepřístupno nikomu do 17 let, nejpřísnější přístupnost v USA). Na DVD si to můžete prodávat jak je ctěná libost, nebo si to promítat ve vlastním kině.

Tady je kratičký dokument o natáčení nového počítačem animovaného filmu od tvůrců WALLACE A GROMITA s názvem FLUSHED AWAY o dvou myších, spláchnutých do záchodu (česky by se to rozhodně mělo jmenovat "V HAJZLU").

Tohle je správný bulvár: Slavný (původem novozélandský) režisér Lee Tamahori (NA OSTŘÍ NOŽE, DNES NEUMÍREJ, XXX: NOVÁ DIMENZE) byl zatčen v Hollywoodu na ulici při policejní razii proti prostituci. Byl oblečený v ženských šatech a nabídl policistovi v civilu orální sex za peníze!